29 april 2007

Uppstart av 24l

Jag har startat upp 24l karet idag! Här kommer lite bilder under tiden jag planterade och fyllde på vatten, mm:
1. Jag fyllde upp lite vatten i botten
2. Delade mina båda krukor med HC i flera mindre bitar (det blev nästan för mkt) och planterade i gruset 3. Nu är även min kruka Echinodorus tenellus planterad 4. Bacopa australis är planterad
5. Färskt kranvatten påfyllt, innerfilter (Eheim Aquaball 2206, strypt till max), 25watt (tror inte att det behövs egentligen), belysning (2par ccfl(ccd kompaktlysrör) installerad och hällt i lite gödning och bikarbonat också. HC:n verkar sitta fast bra i gruset, jag tror inte att den kommer lossna iaf.
Ljuset ser lite svagt ut, men jag hoppas dessa växterna klarar det, dom är ju inte fruktansvärt svåra iaf! =)
Ljuset får sån effekt som man får med MH, dvs att det skimrar på bottnen =) snyggt!
Detta är alla växter jag tänkte använda, kanske sätter in nån liten klick av nån växt, typ Rotala wallichii, Dipilis diandra, Nympheae lotus, Pogostemon helferi eller Blyxa japonica typ =) Hade vart najs med lite rött i karet. Det blir bättre när vattnet klarnat.
Gödningen blev så här i 24l vid uppstart:
1krm KNO3 (torrt)
0.25krm KH2PO4 (torrt)
2krm micro+ (koncentrerat)
1tsk bikarbonat
Imorgon ska jag ha i lite EasyCarbo också.
Jag är faktiskt grymt nöjd med resultatet =D, detta är nog det snyggaste karet jag gjort! =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser mkt lovande ut, snyggt! En sak som jag misstänker att du kommer upptäcka om ett tag är att det inte finns tillräckligt med plats för dina växter. Kanske vore bättre att ta bort den största stenen och låta h.c'n växa där också samt någon mindre växt. Kul att se hur som helst!

/Makasu

Leonard sa...

Jag hoppas verkligen på att det här karet kommer blir bra! Kul att du gillar det =)
Jag kommer nog inte ta bort några stenar, kanske isf byter ut en del av B australis mot typ R wallichii eller nåt annat isf.