18 april 2007

Ramp-bygge 2

Idag har jag fixat överdelen av rampen, en plywood skiva.
Först sågade jag ut en bit ur en plywood skiva, på 26.5*41.5cm.
Därefter kapade jag av bägge bakre hörnen, för att kunna dra ut sladdar och slangar genom rampen. Jag kanske även kan mata genom dem, annars är det bara att öppna locket och släppa ner mat, det kommer iaf att gå bra att mata djuren i karet ;)
Sedan la jag den plywood skivan jag hade, mot den delen av rampen, jag gjorde igår. Den passade tillräckligt bra mot ramen =)
Jag tog av alla delar från akvariumet och vände den dåvarande rampen upp-och-ned.
Jag ritade ut vart ramens innerkant gick, på plywooden. Jag sågade ut 4st (jag kom efteråt på att det räckte med 3st =) ) träklossar från en furulist, som vi hade liggandes hemma. Sedan limmade jag fast de små träbitarna på plywood skivan, ganska nära innerkanten på ramen. Dessa ska hålla hela rampen på plats sen, så att den inte håller på och åka iväg och glida åt sidan, mm. Med dessa klossar, så låser jag fast plywood skivan, som ligger ovanpå ramen, så att den inte kan röra sig åt något håll, varken framåt, bakåt eller åt någon sida.
Nu ligger limmet och torkar över natten.
Dock kom jag på ett problem med att sätta klossarna sådär. De i främre änden (uppåt på bilden) kommer troligen att slå emot vinkeljärnen, som sitter på insidan av ramen. Men det är bara att fila ner de 2 klossarna lite, så att den passar igen =) absolut inget stort problem iaf!
Imorgon ska jag borra ut hål för att kunna fästa lysrören (ccd/ccfl) på ett smart sätt. Jag har lite idéer, men jag behöver nog komma på något bättre =) Jag ska nog också försöka hinna med att grundmåla plywood skivan imorgon också.
Därefter är det egentligen bara att måla och lacka rampen i flera lager, så är den snart klar, om 1 vecka typ.

Inga kommentarer: