29 april 2007

Ny design i 2l nano

Jag har gjort ett 100% VB i 2l nanokaret nyss. Det är ju inte så jobbigt att byta vatten i det ;) , så det är ju lika bra att byta mkt när man ändå håller på.
Jag tog upp all Najas och la i 160l (har sålt i den i förväg, skickas iväg på onsdag nästa vecka) och Anubiasen ligger också i 160l (fortfarande fastbunden på samma sten), men jag vet inte vart jag ska göra av den, kanske ge bort eller nåt... den passar iaf inte i 102l.
Så då var 2l karet tomt och det enda som var i var snäckor (2 Ampullaria och Malaysiska sandsnäckor) och grus.
Efter att jag rengjort filtret, så delade jag upp 1 kruka Eleocharis vivipara (Nålgräs) i flera mindre bitar. Jag tryckte ner dom i gruset längs sidorna på nanokaret. Sedan placerade jag en bit flintasten i mitten.
När jag fått tag på Vesicularia ferriei, så kommer jag binda lite på den stenen. Hoppas också att det blir en tät skog med Nålgräs runt stenen! =) kan nog bli snyggt.
Jag tycker det är bra med flinta eftersom att den är rätt snygg i karet och för att den innehåller lite kalk också, vilket är bra för snäckorna, så att de kan bilda nytt skal.
Nu ska jag starta med att göda EasyCarbo i detta karet också, annrs klarar sig nog inte Nålgräset (har testat innan med Nålgräs i detta kar, utan EasyCarbo och då funkade det inte).
Gödningen blev såhär efter VB:
ca 0.05ml KH2PO4 (torrt)
ca 0.20ml KNO3 (torrt)
2-3 droppar TMG
1krm EasyCarbo (utspädning så här från flaska: 1ml EasyCarbo + 10ml H2O, ska göra en svagare blandning snart typ: 1del EasyCarbo + 24delar H2O)
Snäckor har inte reagerat under hela dagen på EasyCarbo och de verkar må bra, så jag hoppas det funkar! =)

1 kommentar:

Leonard sa...

Mina Ampullaria och Malaysiska sandsnäckor verkar inte ta någon större skada av EasyCarbo'n =) Skönt att det funkar nu, jag kör ju t o m med lite högre dos än "basic".