23 april 2007

Stort VB

Det blev ett 100l VB i 160l växtkaret idag, puhh! Trotts det stora vattenbytet, så blev det inte lika klart vatten som jag trodde...
Rätt jobbigt att springa med hinkar i trappan och upp ned! =) Det hade verkligen vart skönt om man kunde installera slangar i hemmet, så att jag bara kunde vrida på en kran för att fylla på vatten, mm =) men, men det får jag nog vänta med tills jag flyttar hemifrån, mina föräldrar är inte så positiva till den idéen ;)
Jag gjorde inget mer än att byta 100l vatten, trycka ner lite växter som flutit upp, göra rent rutorna (föresten så var det knappt några alger alls på dom eller växterna!) och göda.
Gödningen idag blev såhär:
5ml EasyCarbo
0.7dl KH2PO4
2-3msk micro+
5krm KNO3
Jag ska inte övergöda EasyCarbo, som jag gjort innan, jag ska hålla mig till 5ml/dag och inte mer! Jag funderar på om det kan vara den som gjort det grumligt i karet... Det har inte kommit några andra alger under tiden jag användt det, men det kanske bara var svävalgerna (om det nu är det) som kunde stå emot "giftet" i gödningen, eller vad tror ni? så nu slog dessa alger ut i full blom, utan konkurrens av andra alger. Det andra jag ändrat sen dessa alger kom är CO2 reaktorn och CO2 tillförsel. Jag har bytt till AM Reaktor 1000, men upplösningen har blivit sämre! =(
Dessutom har ju min botten kraschat, och det är nog också en stor orsak. Jag tror att min bakterieflora (som bryter ner skit) har dött. Det borde inte finnas mkt i filtret iom att jag kör CO2 genom det, botten är död pga svavelgaser och växterna mår inte superbra för att det inte finns så mkt CO2.
Från och med nu ska jag vara försiktig med kolgödningen (EasyCarbo) och bara göda baic gödningen, dvs KNO3, micro+ och KH2PO4, tills att jag ser några brister eller nåt annat.
Jag har även satt ett litet innerfilter (450l/h) med filtervadd i karet. Ska rengöra det minst 1ggr/v.
Fasiken, ingen som har en aning om vad grumligtheten kan bero på? Skulle UV-C hjälpa? =S HJÄLP!!!!

Inga kommentarer: