3 april 2007

Hornbach

Jag tog mig in till Hornbach, på Hisingen, idag, med komunaltrafiken. Totalt tog det ungefär 2timmar inkl. vandring, mm. Lite segt... Jag kunde kommit dit snabbare, men det skulle ha blivit krångligare, men det spelar inte så stor roll, bara jag kom iväg. På Hornbach köpte jag: 3l Zeolith 24l helglasakvarium (MP): 40*25*25cm JBL PO4-test 5m 16/22m slang 1 12cm Håv 1 Eklist 16st skruvar 4st vinkeljärn Dessutom köpte jag en sorts belysning, till det nyinhandlade 24l karet, som innehåller 2 sorters (vet inte vad det kallas, men det är inte sånna vanliga) kompaktlysrör. Dessa kommer ifrån MagicFingers, på bla Zoopet =) Tack så mycket! Jag tror det kommer fungera bra med dom =D Jag ska starta ett 24l kar, där jag ska odla räkor och snäckor. Samtidigt ska detta vara ett växtakvarium. Djuren, som kommer finnas i akvariumet, tror jag kommer bli Caridina babaulti (gröna dvärgräkor), Neocaridina denticulata sinensis var. red (Körsbärsräka/ Red Cherry räka) och Clithon corona (Hornsnäcka). Är det någon som vet om Caridina babaulti och RC funkar tillsammans i ett kar, utan att de kan korsa sig? Om de kan det, så kommer jag inte att ha dessa tillsammans, hoppas de funkar ihop! Jag vill ha just dessa räkor, iom att:

  • Jag tror de ser bra ut tillsammans
  • RC ska vara en ganska lätt och tålig räka
  • Både de gröna och RC trivs tydligen bra i lite mer alkaliskt vatten (som jag kommer ha i karet, för att snäckornas skal inte ska erroderas!)
  • Det är kul med någon lite ovanligare räka: Caridina babaulti

Så hoppas jag att jag får yngel av alla dessa djur sen då! =D

Jag kommer ha i lite bikarbonat, så att pH förhoppningsvis ;) kommer lägga sig på ca 7.5-8.0 och KH på över 6-7.

Iom att karet också ska vara växtkar, så måste jag ju ha lite bra ljus, mm. Jag kommer bygga en egen ramp (som liknar den jag har till 160l karet, med vitmålad insida, mm) och ha 2st kompaktlysrör (11cm/st är det enda jag vet att de är). Jag hoppas att detta ljus räcker för att hålla nere en HC matta och få lite fina färger på lite kinkigare växter, typ Rotala macrandra, mm. Jag tror det kommer funka. Karet är ändå bara 25cm högt.

Filter kommer bli ett Eheim Aquaball 2206 (120-320l/h) innerfilter. Jag hoppas att jag inte kommer förlora allt för många räkor i detta filter :S Kanske behöver trä en nylonstrumpa över insuget, så att inga räkbebisar kommer in där, får se hur jag löser det...

Som bottensubstrat tänkte jag försöka få tag i nåt svart grus, jag tror dom hade nåt snyggt på Zoomässan, men jag får se vart jag hittar det =) Under gruset klämmer jag nog ur lite skit från ett äldre filter, eller lägger ner urlakad jord under, så att jag kan starta karet och ha i alla djur, så snabbt som möjligt!

Jag har skissat upp några olika layouter på PowerPiont, men jag tror jag vet ungefär vad jag tänker göra med det.

Jag kommer göda med lite PMDD (KNO3, KH2PO4, micro+) för jag tror inte att räkorna och snäckorna kommer bajsa ut tillräckligt mycket för att hålla bra nivåer med näring för växterna, så det kommer nog bli lite PMDD ändå. I början hade jag tänkt köra med typ Sera Floredepot under gruset och utan PMDD (att alla djuren ändå skulle klara av det + övermatning, så att lite mat blev över), men dessa tankar skippar jag nu. Som kol-källa kommer jag använda mig av ett medel, som heter Easycarbo, från märket EasyLife. Det är en sorts flytande kol, som även reducerar tillväxt av alger på något sätt. Det är typ samma sak som Seachem Exel, fast lite billigare! =) Jag göder även med detta medel, lite i mitt 160l, för att algerna ska försvinna lite snabbare! Jag ränkade ut att det kostar mig ca 1.8kr/dag att göda i 160l karet, så i ett 24l så kostar det nog inte så mycket. Jag överlever nog med kostnaden! Undrar hur EasyCarbo påverkar pH- och KH-värde, mm. Ingen som vet?

Jag tror att jag kommer starta upp detta kar i början av Maj, men jag vet inte riktigt ännu.

Inga kommentarer: