25 april 2007

EasyCarbo

Jag har läst lite om EasyCarbo och Seachem Excel; de båda är ju ungefär samma sak. De innehåller ett ämne som heter Glutaraldehyd, som kan ersätta växternas behov av CO2 och dessutom reducerar det mängden alger och dess tillväxt. MEN Glutaraldehyd är mycket giftigt och kan döda bakterier (inklusive filterbakterier), snäckor och räkor i ett akvarium. Dessutom så är växter som tar upp karbonater (istället för CO2) (typ Anubias, Javaormbunke) känsliga mot detta ämne och tar skada av det. Nu har jag också förstått varför min botten har kraschat, varför det kommit svavelgas ur min botten, varför jag inte har några andra alger, varför mina Ampullaria har dött, varför mina filterräkor dog direkt i karet när jag släppte i dom och varför mina växter "smält". Jag har användt EasyCarbo (tillsammans med CO2 och PMDD) i mitt 160l ett tag nu och alla dessa grejer har troligen orsakats av att jag överdoserat EasyCarbo! Jag ska sluta med detta i 160l direkt. Jag tänkte ju köra med EasyCarbo i mitt 24l, med räkor och snäckor. Får se om djuren klarar rekomenderad dosering av EasyCarbo, men jag hade gärna viljat dosera lite extra (jag tror det kommer behövas), så att växterna växter bra. Fasen, hoppas det funkar bra med räkorna och allt nu! =s Annars får jag väl byta ut räkorna mot fiskar eller köra mer low-tech i växtkaret (dvs utan EasyCarbo och lättare växter) och fortfarande ha kvar räkorna och snäckorna.
Till sommaren kommer jag starta om mitt 160l växtkar, fortfarande ha det som växtkar, men köra det så kliniskt som möjligt, att inte bygga upp någon större bakteriekultur (dvs använda EasyCarbo och ej ha filtermaterial i ytterfilter), ta bort döda djur och växtdelar så fort jag ser det. Hoppas att det gör det till ett bra växtkar då =)
Kommer isf köra med EasyCarbo och UV-C filter också.
Gud va jobbigt det blev när man verkligen tänkte till =s

Inga kommentarer: