16 april 2007

Ramp-bygge 1

Jag har fixat med rampen, som ska vara till 24l karet, idag: Jag har tidigare köpt eklister, från Hornbach, som ser ut så här (i profil, med 45graders-sågade ändar på bilden):Grejen är att den ska kunna hänga på akvariumets överkant, men ovansidan av listen (på bilden) nedåt, mot akvariumet. Då ligger den där och om det blir någorlunda tätt mellan ramp och akvarium, så borde inga räkor eller fiskar kunna komma ut där emellan. Så här ser den ut från insidan av akvariumet när den hänger på karet:Ovanpå ska jag bara lägga en spånskiva/playwood (som har samma mått som rampen) och kapa av en liten bit av hörnet på spånskivan/playwooden, för att kunna dra ut sladdar, mm.
För att skivan inte bara ska åka iväg från rampen, så ska jag skruva fast några små lister, på undersidan av skivan, som håller den på plats. Jag hoppar ni förstår någorlunda iaf! Allting är så självklart för en själv när man beskriver, så det kan ju bli svårt för andra att föstå ibland =)
1. Först sågade jag ut 2st 41cm långa brädor ut eklisten, sedan 2st brädor som är 25.5cm långa. Alla kanterna sågade jag i 45grader, så att det skulle bli snyggare. (Jag kan säga att det var svårt att såga alla brädors kanter i 45grader, särskillt med den enkla utrustning jag hade tillgång till nu =D )
Jag slipade kanterna med sandpapper lite, när jag sågat ut dom, som jag ville ha dom.
2. Sedan tog jag alla bitarna jag hade och passade ihop så gott det gick! =) Slipade och filade lite, så blev det ok.
Jag prickade ut hålen jag skulle borra för att fästa vinkeljärnen med skruvar, men blyerts.
När jag borrat alla hål, skruvade jag i skruvarna också. Då såg rampen ut så här: Nu på akvariumet:Det var inte många millimeter som var över när jag satte på denna delen av rampen på akvariumet =) Jag är hyfsat nöjd än så länge, den blev lite skevt, mm men det syns inte alls när den sitter på själva karet! =)
Nu ska jag såga ut spånskivan/plywooden, sedan måla den med matt, vit färg sedan lacka hela rampen. Sist ska jag sätta in belysningen (2par ccd/ccfl kompaktlysrör) i rampen på något sätt. Har inte riktigt kommir på hur ännu. Det känns för osäkert med "klistermärkena" som jag köpte med. Jag tror jag ska försöka sätta dom i en Arcadia reflektor, som de får plats, mm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jäkligt snyggt och enkel lösning!

Leonard sa...

Tack! =)