22 april 2007

Filter

Nu har jag rengjort slangarna på ytterfiltret till 160l växtkaret. Det är rätt jobbigt iom att piprensarna inte är så långa, om jag hittar längre (1-2m) så kommer jag absolut att köpa dom! Störande när man inte når igenom hela slangarna =( Jag har också rengjort filtermaterialet i ytterfiltret. Jag tog ur all filtervadd och fin filtermatta/tvättsvamp och ersatte med Eheim Ehfi Fix och AquaticNature Bio-Rings (som jag hittade när jag städade igenom akvariebänkarna), dvs grövre. Det som gjort att 160l karet blivit så grumligt, tror jag är min botten (svart råda sand med urlakad jord under). Det kommer bubblor/gas (svavel?) upp från den när man planterar växter, mm. Så den är säkert kraschad! =( och jag har inte tillräckligt bra nedbrytning av matrester, döda växter, mm, så nu har det grumliga vattnet kommit =S Imorgon ska man mäta lite! Men nu hoppas jag på att det kommer strömma igenom mer vatten genom filtret, så att AM Reaktor 1000 kan lösa upp mer CO2, så att växterna blir gladare, så att växterna blir "renare" av vattnet och så att det finns lite nytt filtermaterial för bakterierna att "bo" på. Sen hoppas jag på att det grumliga vattnet i 160l försvinner. Imorgon blir det också stort VB (typ 100l hade jag tänkt), hoppas det hjälper lite också! Annars är det väl nästan bara UV-C filter som gäller...

Inga kommentarer: