9 april 2007

160l

Kom hem ifrån sommarstugan idag, har vart där hela helgen... rätt så tjatigt, har inget att göra, bara kratta löv och sånt :S
Karet såg iaf lite igenväxt ut när jag kom hem. Vattnet var fortfarande rätt så grumligt (troligen sen att jag rotat i sanden) en del växter hade växt en del, andra hade fått en massa brister :S
Det ligger nu en massa växter på ytan som flutit upp av olika skäl.
Jag har sett att rätt så många av mina växter har "smält". Undrar vad det beroro på, någon som vet? Känns som att det kan vara typ kvävebrist, men jag chansar bara!
Jag göder ju ingen MgSO4 längre, möjligtvis något att göra med det?
Växter som är drabbade av "smältning" är Microsorum pteropus "Windellöw", Ludwigia acurata, Ludwigia palustris (Red), Rotala sp. "Green" och Tonina fluviatilis.
Jag hade i ca: 5krm KNO3
4krm K2SO4
1.2dl KH2PO4
15ml micro+ (outspädd, jag brukar inte späda ut den)
(12ml EasyCarbo, som jag göder dagligen, fast oftast 6-8ml/dag)
Glossostigman har tagit fart! =) Härligt, fast nu har den börjat växa lite, lite, lite på höjden på vissa ställen (igen) eftersom att det ligger en del växter på ytan, som skuggar dom. Jag ska ta bort dem imorgon!
Cryptocorynen har också tagit fart nu! Skjutit en massa nya blad! =)
Myriophyllum tuberculatum (Red) verkar också ha kommit iång lite, fast det är ganska långt mellan varje bladrosett... undrar varför den inte riktigt vill trivas =S Jag göder ju ganska mycket mikroämnen och PO4, så den borde trivas. Jag har ju inte heller kasst ljus, visst att det kan bli bättre, men det är ju iaf inte dåligt!
Fiskarna har verkar klara sig bra i karet, men det brukar aldrig vara några problem, särskillt inte under så här kort tid.

Inga kommentarer: