17 mars 2008

VB i växtkaret

Jag gjorde vattenbyte och matade fiskarna igår. Jag har rensat ut en hel del växter (bl.a. Myriophyllum mattogrossense), så ni får vänta med att se bilder för att det ser väldigt glest ut. Förgrunden är jag inte heller särskillt nöjd med... väldigt rörigt med alla olika arterna. Jag har nu totalt 3 arter som ska bilda matta i förgrunden. 1-2 arter måste bort!! Annars får jag spel ;) Jag såg för några dagar sedan mina första Guppy yngel. Jag kunde räkna upp till 10st, tjoho! ;)Dom är stora när dom föds (precis som hos endlers Guppy), så det är inte så stor risk att föräldrarna äter upp dom. Däremot föder de färre yngel per omgång, men totatl sett är det nog mer effektivt att föda som dessa gör. Om man vill öka beståndet vill säga! Jag har gött växterna lite i akvariet också. Orkar inte räkna ut halten i ppm denna gången, så jag skriver bara vilka ämnen jag gött av och hur mycket. 0.5krm KNO3 0.3krm K2SO4 0.5krm MgSO4 1ml micro+ 0.7ml KH2PO4 0.5ml EasyCarbo Jag önskar mig en PMDD kalkylator där man kan räkna baklänges, alltså få ut hur mycket man har gött i efterhand. Alltså från doserad mängd PMDD till hur många ppm det blir i karet! =)

Inga kommentarer: