2 mars 2008

Japan Blue Guppy

Jag var på Zoomässan idag och äntligen hade dom fått hem sina Japan Blue Guppies, som jag tjatat om länge efter ;)
Såklart köpte jag några par, och har nu koppat in dom i växtakvariumet. Dom fick mycket finare (blå) lyster i mitt akvarium och än så länge verkar dom trivas. Jag tror inte att det ska vara några problem med vattenvärdena, men jag är lite orolig för att dom ska hoppa ut akvariumet, som är helt öppet. Fast om det har fungerat med räkor, så borde också Guppies fungera hyfsat bra.
Jag ville ha en ny art efter att Kantnålarna dött. Jag valde mellan Japan Blue Guppy (denna), lyrfens Black molly, Påfågelgoby och Humlefisk. Funderade lite på någon dvärgrasbora (Galaxy eller axelrodi), men lade ner det alternativet p.g.a. att dom troligen skulle hoppa ur akvariumet. Black Mollys var lite för stora för mitt 24l kar också, men dom kanske skulle käka lite cyano... Guppiesarna blev nog perfekta! =) Hoppas på yngel, nästan alla honor jag fick var jättetjocka iaf!
Helt underbart vackra fiskar tycker jag. Jag har letat efter denna sort ett tag nu, så det var ju smidigt och bra att man bara behövde åka nån km för att köpa dom ;) Hade egentligen planerat lite mer
Här kommer de första bilderna, som jag tagit nyss:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir lite smått sugen på fisk, men jag vet att jag tröttnar så det är ingen idé ^^

Mina gula ömsar typ hela tiden! Igår släppte en hona sin rom pga ömsning :(

defdac sa...

Mycket snygg! sådana skulle jag också vilja ha =)