13 mars 2008

Taxiphyllum sp. "Spiky"

Jag fick hem Taxiphyllum sp. "Spiky" - Spiky moss, från Coleoptera som jag köpt av honom! Alltid smidig att göra affärer med och frakten gick bra denna gången också! =) Tack så mycket!
Sedan några dagar tillbaka har jag dränkt en träpinne, så att den nu nästan sjunker. Det lär väl inte ta så lång tid, men jag har pressat ner den i sanden nu, så den flyter inte i ytan iaf.
Jag har bundit fast mossan på pinnen, som för övrigt är en kaprifol, med nylonlina (fiskelina). Jag tror det kommer bli läckert. Har sett det på bilder lite här och var. T.ex. här: http://www.aquamoss.net/Spiky-Moss/Spiky-Moss.htmDet krävs nog egentligen lite kraftigare belysning för att få ett sådant resultat, men det fungerar nog OK ändå hoppas jag!
Jag önskar att jag kunde haft lite starkare belysning över räkkaret, annars är det helt lagom för mig! Kanske ska sätta in fler lysrör... vet vem?
Jag kom också på en till ide att göra med karet! Har jag flera liknande pinnar, som jag kan dränka. Sedan klär jag dom med Cladophora ageagrophila (Algbollar). Det kan nog blir läckert! =) Fast nu har jag ju precis sålt algbollarna, så då behöver jag ju nya. B*js också! ;)
Men jag tror det kan vara snyggt att ha 4-5 pinnar med Algbollar och bara 1 pinne med Spiky mossan!
Angående kaprifolgrenar så har jag "behandlat" mina pinnar rätt länge. Jag plockade dom för 4-5 år sen. Då lät jag dom ligga i en stor tunna (utomhus) i ett halvår. Sedan tog jag in dom, sköljde, skrubbade och kokade i flera omgånger. Sedan dess har jag haft pinnarn i 2 akvarium, så det ska inte vara några problem med pinnarna släpper ifrån sig giftiga ämnen.

Inga kommentarer: