6 maj 2007

Filtersystem

Jag har installerat och kopplat ihop det nya ytterfiltret, AM Reaktor 1000 och det nyinköpta UV-C filtret (AquaEl, 9watt) i ett helt system av slangar =) Man får nästan ha karta när man ska göra nåt ;) Ytterfiltret låter en del, men det hade jag egentligen förväntat mig. Jag har hört av en del andra att Fluvals filter låter rätt mycket. Men det är inte alls otrevligt högt, bara ett litet brumm. Det låter "bekvämare" och säkrare än TetraTec:et (som lät mer ansträngt). Det är ju bra! En kass grej som Fluval har till sina ytterfilter är dock slangarna, som är ribbade (tror det heter så, iaf så är dom reflade typ). Det är skitjobbigt när man ska kapa slangar och sätta på extra grejer, som t ex reaktor, då måste man ha en gummi-ring runt slangen =( Som tur var passade vanliga 16/22mm gröna akavrieslangar lika bra, så jag kör endast med sånna. Lite störande att filtret är gjort för de andra slangarna dock. En annan grej som är ovan med Fluval 405 är att det inte finns något handtag att bära det i, lite konstigt också. Dessutom finns det inget bra "flödeslåsning" genom slangarna nere vid ytterfiltret. Det gör ju att vattnet i slangarna hamnar på golvet om man tar loss något för att rengöra också kasst från Fluval! Men i genomsnitt är jag mycket mer nöjd med Fluval 405 än TetraTec EX1200! Skulle aldrig vilja byta tillbaka =) Detta ytterfilter är mkt starkare och kraftigare. Jag satte AM Reaktor 1000 strax efter ytterfiltret, ca 1m ovanför, men det funkar ändå bra! Jag har inte kört med CO2, men den mängden luft som är i reaktorn verkar lösas upp långsamt (luft är grymt mkt svårare att lösa i vatten än CO2!) och jag tror det kommer funka bra att lösa CO2 i denna reaktorn nu! =) Fasen va gött, det var detta jag ville skulle funka när jag bytte ytterfilter! =D Jag är än så länge mycket nöjd, men det läcker lite i en skarv med teflontejp i AM reaktorn, där det läckte förra gången efter starten, men jag hoppas det försvinner (som förra gången). UV-C filtret var inte alls komplicerat att sätta ihop och installera, bara att sätta dit slangfästen, lysrör och köra =) Nu är allting in kopplat och efter några läckage, så läcker det inget större nu. Jag kan sova gott iaf =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Excelente blogs.