19 maj 2007

24l

Jag gjorde ett mindre VB i 24l karet för att kunna stoppa ner händerna och greja, utan att vattnet svämmade över.
Det hade kommit en del prickalger på både stenar och växter, mysko iom att jag använder EasyCarbo som ska döda alla vanliga alger i akvarium. Jaja, just dessa alger är ju ganska dekorativa på stenar tycker jag, så det var ju tur att just dom kom ;)
Räkorna har färgat ut grymt fint nu! Alla man ser (10st i taget) har mycket fin färg, även hannarna! Jag ska nog beställa gröna räkor (Caridina cf. babaulti ssp.) från Tyskland, Gerd Voss ( http://www.gerdvoss.de/Wirbellose/Kleinanzeigen/kleinanzeigen.html ), om ett tag. Det blir tom billigare för mig att köpa räkorna från Tyskland än från affären här i Sverige! Dessutom antar jag att det är bättre kvalitet på räkorna från Tyskland också.
Jag tycker faktisk att 24l karet ser riktigt snyggt ut nu! Jag tänkte vänta i ca en vecka för att sedan ta ett snyggt foto av det och ha som ett "färdigt" foto för karet och kunna skicka in till ADA. Jag kommer såklart att ha kvar karet efteråt och ha samma design ett tag till! =)
Men nu är iaf växterna planterade så att om dom bara växter till sig lite och blir lite mer naturligt buskiga, så kommer det blir skitbra!!! =D
Dessutom köpte jag 4st 11watt kallvita komapktlysrör från LjusExperten i Kungsbacka, som jag beställt för 1 vecka sedan. Dom var jätteschyssta som kunde ta hem det! =) Tackar så mycket för det!!!
De "gamla" kompaktlysrören är ju rätt gula, medans de nya var vita.
Så här såg det ut med dom gamla lysrören:Så här såg det ut med dom nya lysrören:Jag tycker att ljuset blev svagt med det vita ljuset, så jag kör fortfarande med dom gamla. Iof borde de vita ge minst lika mycket användbart ljus till växterna, men estetiskt tycker jag nog att de gamla ändå passade bättre, eller vad tycker ni??
Gödning idag blev så här:
1/2krm KNO3 (torrt som alltid)
1/5krm K2SO4 (torrt)
5ml ProFito
1ml EasyCarbo
15ml KH2PO4 (bas blandningen)

Inga kommentarer: