5 maj 2007

Bytt ytterfilter, räkor, mm

Jag var i Göteborg och shoppade idag.
Först åkte vi till Hornbach.
Där köpte jag ett JBL NO3 test, JBL magnet algskrapa och muttrar av metall till 24l rampen, som "saknades" ;)
Efter Hornbach åkte vi till Herkules Zoo.
Nu kunde jag äntligen köpa mitt efterlängtade nya ytterfilter!!!! =D Fluval 405. Jag hoppas verkligen att detta ska orka driva en AM Reaktor 1000, 2l filtermaterial och ett 9watt UV-C filter! det borde det tycker jag.
Det var säkert något fel på mitt gammal ytterfilter, som gjorde att det var så klent. Jag gillar det inte iaf! och kommer aldrig med köpa ett TetraTec ytterfilter igen! =(
Förutom ytterfiltret köpte jag också ett AquaEl 9watt UV-C filter för att få bort mina svävalger i 160l. Det ska verkligen också bli skönt att lösa det problemet! Nu är det bara botten kvar som ett problem...
Jag köpte också lite slangklämmor på Herkules, till reaktor, UV-C filter, mm. Det är ju alltid bra att ha annars.
Inne i Göteborg, så hade jag även stämt plats med Christer/Raven och köpte lite räkor och mossa av honom. Det var 16st Red Cherry/Körsbärsräkor, 1 Gabonräka och nån liter mossa (som troligen är Taiwan mossa).
RC:sarna stoppade jag i 24l och de fick finare färg ganska snabbt! =) Särskillt en av dom fick det.2-4st av räkorna hade även äggfläckar och kommer få yngel om ca 3 veckor om inget konstigt händer.
Gabonen stoppade jag i 102l med cikliderna. Får se hur det funkar, men jag tror det ska gå bra.
Mossan ska jag stoppa ner i 160l och binda fast på roten, när det gröna vattnet försvunnit...
Detta var en av de roligaste turerna på länge. Jag känner mig verkligen lättad över att ha köpt ett nytt ytterfilter och UV-C filter!!! =D
Jag packade upp grejer hemma i lugn och ro. En knäpp grej tycker jag är att Fluval använder ribbad slang!? Jag kommer inte köra med den iaf. Det passade lika bra med en 16/22mm vanlig grön slang, så det kommer jag köra med istället.
Som filtermaterial kommer jag bara ha 2l krossad lavasten för att inte ta för mycket motstånd.
Någon som jag missade att köpa idag var 180grader slangböjar, sugkoppar för 16/22mm slang och fler slangklämmor! Känns alltid retsamt när man missat något, men jag kunde ju inte veta iom att jag inte visste hur Fluvalen såg ut då.
Det verkar rätt enkel och jag har fattat hur den funkar nu. Imorgon ska jag installera allt till 160l! =)

Inga kommentarer: