27 maj 2007

24l

Nästan 50% VB i 24l karet, ansade noga bort alla störande detaljer inför final-fotot till ADA =) Tog bort termometer, doppvärmare, lite prickalger nere vid gruset och på alla rutor, klippte av luftrötter på växter, tog bort döda/fula blad + skit på ytan, rengjorde rutor invändigt och utvändigt, m.m. Jag har också tagit ur Ludwigia acurata, eftersom att jag tycker att den stack ut för mkt och tog över, den matchade inte.
Nu tycker jag att det ser riktigt bra ut och det har nog ändå hyffsat bra chans att komma på en bra plats =D
Dagen efter VB brukar karen alltid se bäst ut tycker jag, så imorgon tänkte jag ta ett snyggt foto av 24l och skicka in till tävlingen! och kanske fixa till nåt "fel" som jag säkert kommer hitta innan =)
Någonting ni tycker att jag ska ändra?
Jag doserade:
7ml KH2PO4
5ml ProFito
0.4krm KNO3
1tsk bikarbonat
Jag hittade 2st döda RC räkor i karet också =( Fasen vad synd om dom inte trivs med gödningen! Det är säkert mina höga halter av PO4 + lite nitrit + EasyCarbo, som är orsaken... Jag kommer hellre ta bort räkorna än växterna iaf, men jag hoppas inte på att behöva göra det.
Jag borde väl ta det försiktigt med KH2PO4, men jag fattar inte varför prickalgerna kan komma så snabbt + PO4-brister på växter, om PO4 ligger på 8ppm! det kanske saknas något annat ämne, som gör att växterna inte heller kan ta upp fosfatet, typ NO3 eller K...
Nu har jag sett de äckliga maskarna under ca en vecka, undrar vad fasen det är! =s och vad de beror på. Jag antar att det ska ses som någon slags ohyra. Tror ni inte att det borde hjälpa om man släppte i en Leoparddanio under ett dygn, som fick mumsa i sig, eller äter fiskarna inte maskarna? Ingen som vet varför och hur jag fått dessa maskar (1cm långa, vita, slingrar sig i vattnet)?!?!
De brukar bara vara framme precis efter VB och sedan försvinner de ner i marken. Tror ni att det finns något medel man kan använda på dem, utan att mina räkor + snäckor skadas (känns ju inte så)? Eller är dessa maskar mer känsliga mot EasyCarbo, än räkorna + snäckorna? Jag har funderat på hur effektiv min Zeolith verkligen är...
I 102l är det ju 20ppm NO3, i 24l är det 0.2ppm NO2 och i 160l är det 5ppm NO2! I alla karen använder jag Zeolith (102l: 2l, 24l: 1dl, 160l: 1l) och det är Zeolith från samma tillverkare, Heissner Zeobakterlith =s undrar om det inte är just min Zeolith som är kass, för det borde ju inte finnas nån sorts kväve i nåt av mina kar egentligen... mysko!

4 kommentarer:

Leonard sa...

Har skickat in bild till ADA =)

Maskarna verkar inte gilla EasyCarbon. De flesta maskarna har nu krupit ner i bottnen eller så flyter de runt i vattnet och krampar, så jag hoppas dom försvinner av sig själva!

Funkar det för er att lägga in komentarer på bloggen? En som haft problem med det iaf...

Anonym sa...

ja

b r a m s sa...

det verkar funka fint...

inte så konstigt om dina RC dör om du ligger på 8ppm po4!?! Låter sjukt högt!

Anonym sa...

test