12 februari 2007

VB

Jag gjorde ett vattenbyte på ca 40& - 60l i 160l idag. Tog bort lite blad, med alger på, från Myriophyllumen och rensade lite, inget stort direkt. Jag hade i ca 45ml TMG, 40ml KH2PO4, 4krm K2SO4, 4tsk MgSO4, 3.5krm KNO3. Det har kommit lite Cyano, så jag tänkte köra på med mer KNO3 nu framöver tills dom försvinner. Jag tog mindre KNO3 idag, eftersom att påsen tog slut, ska öppna en ny. Karet ser förj*vligt ut, så jag lägger inte upp någon bild idag ;) Jag har ingen direkt tanke med layouten i karet just, lite störigt! Jag måste lägga upp en plan för hur jag vill ha det, annars köper man bara på sig en massa olika växter. Jag funderar på att ha 3-4st olika arter, typ Dipilis diandra, Heteranthera zosterifolia (den gillar jag, hade vart kul om jag körde lite med den igen), Rotala wallichii, Ludwigia acurata, Micranthemum umbrosum, m.m. (mer finbladiga växter som inte blir så höga). Så sätter jag arterna för sig längs bakkanten av karet och sätter nån lägre växt framför dessa, typ Cryptocoryne och Glossostigma elatinoides som bottentäckare, kanske klämmer in lite Eleocharis också. Så får de högre växterna växa nästan (!) upp till ytan och breda ut sig där. En himmelbakgrund hade vart snyggt också =) eller svart. Typ Amano iaf. Föresten så har glosson börjat ta sig nu, det är lite "matta" på vissa ställen i karet =) Ska ta ett foto och lägga upp här sen!

Inga kommentarer: