16 februari 2007

102l startat!!!

Jag fyllde upp med vatten först. Sen lade jag ner den enda algbollen (Cadophora ageagrofolia) jag hade och en Anubias nana "eye" (som är fastbunden på en kalksten) i karet.
Sedan kokade jag snäckskalen jag skulle ha i karet och sköljde av dom lite. Lade sen ner dom också. Jag krossade några av blåmussle-skalen och blandade ner i sanden. Det blev kanske lite mycket snäckskal, jag tar nog bort dom som liknar ostron imorgon och lite sand, för det är rätt mycket sand i karet nu.
Jag hade i 25ml Sera Aquatan i karet.
Sen startade jag pumpen och det gick inte så bra, det var för mkt vatten i karet, så det rann över kanten...
Jag torkade upp det och tog ur ett par hinkar vatten ur karet.
Jag också på att det kunde vara bra att borra upp några hål (insug) i bakgrunden också, iom att vattennivån innanför min "BTN" var lägre än i karet. Sagt och gjort, så hade jag några fler hål, men jag tror inte det gjorde nån större skillnad faktiskt. Däremot så fick jag en massa spån från bakgrunden: polyester + glasfiber väv i akvarievattnet. Vet inte om det är giftigt, men jag skulle inte tro det iom att balgrunden är gjord för akvarium. Fast det kanske är nån färg som kommer i kontakt med vattnet, som är giftig utan lacken (som i sånna fall skulle finnas ovanpå färgen på bakgrunden). Hoppas verkligen att det inte är giftigt!!!!!!! =S
Jag tog också bort en del filtermatta, som satt strax under pumpen, för att kunna flytta ner den lite, eftersom att den förut sög in lite luft, och det är ju inte bra. Sen är ju det ofta som vatten nivån sjunker mellan vattenbytena och då är det ju jobbigt att fylla på med vatten hela tiden, emellan vattenbytena också.
Slangen från min AquariumSystem New-Jet blev mer neråt-riktad än innan jag flyttat på pumpen, det var bra för tidigare så sköts vattnet nästan upp ur karet! Nu blev det lagom och jag kunde köra på full effekt på pumpen, dvs 1200l/h.
Sist hade jag i 20ml Sera Nitrivec.

Inga kommentarer: