15 februari 2007

Filter och sand

Jag har gjort iordning filtret som är till 102l karet. Först klippte jag ut ett mönster (för 2st) filterbehållare, ser ut ungefär som korgar, fast väldigt höga. Jag knöt ihop kanterna, som skulle fästas ihop, med 0.36mm nylonlina =) Filtermaterial i filtret till 102l karet är: 2l Zeolith (förbyggande för Nitrit, Ammonium --> Ammoniak) 3l Eheim Ehfimec lite Filtervadd ca 1.5l 30ppi (fin) filtermatta När jag skulle fylla dessa filterkorgar med filtermaterial, så uppkom ett problem: nätet var för grovt!!! :S Ffiltermatakornerna och Zeolithen åkte ur korgarna... Så jag trycke ner lite fint nylonnät (som jag lyckligtvis nog hade hemma) i en av korgarna (med Zeolithen, till vänster på bilden), det gick bra. I nästa korg la jag ner ett lager med nät igen. Jag försökte få maskarna att korsa varandra så mycket som möjligt, det gick väl sådär, det får bli en tillfällig lösning. Sen tänkte jag köpa tunn och grov filtermatta och lägga längs innersidorna på korgen eller köpa mera nylonnät. Sen skar jag ut en lagom stor bit 30ppi filtermatta och satte i överblivande delen av utrymmet bakom min "BTN". Ovanför satte jag fast en AquariumSystem New-Jet 1200, med en slang (12/16mm) till hålet för utblåset. Egentligen skulle jag behöva köpa nån 45 grader "slangböj", men det verkar funka bra nu ändå. Jag passade på att köra ner doppvärmen nu också, lika bra när man ändå håller på =) Sen när jag fixat klart med filtret, så att det troligtvis ska funka, tvättade jag Biltemas blästersand (0.2-1mm diameter) lite, innan jag lade ner den i karet. Sen fyllde jag upp med en hink vatten, för att sanden skulle jämna ut sig lite längs botten och åka in mer bakom och in under stenarna. Jag använde inte all sand (25kg) och ändå känns det som att det kanske blev lite för mycket. Får se om jag tar bort lite sen.
Det var några på nätet, som trodde att det skulle bli för lite bottenytan, för multisarna, men jag tror att det räcker med detta. Någon som ändå tror att multisarna (6st) skulle behöva större area?

Inga kommentarer: