14 december 2008

Sunkigt växtkar

Hmm... Jag orkar inte lägga särskillt mycket tid på att ta ett snyggt foto på karet så detta får duga idag.Jag är riktigt irriterad på dammalgerna i detta karet. Bara idag skrapade jag rutorna 2 ggr och ändå syns dom riktigt tydligt på foto.
Tror ni att det skulle hjälpa om jag installerade mitt UV-C filter och körde med det alldeles efter att jag skrapat rutorna så att algerna dör när dom svävar runt i vattnet en stund innan som sätter sig igen? Funkar det så? Hade ju varit perfekt i sånna fall! Problemet är väl sedan bara hur UV-C filtret ska få plats inne i mitt skåp under karet.
Min svarta bakgrund som jag gjort av svart fleece och en kartongskiva trillar alltid ner bakom karet, så att den vita tapeten kommer fram istället. Det är egentligen inte meningen och jag vill att den svarta bakgrunden ska sitta fast parmanent, så jag får komma på något sätt som gör att den inte åker ner bakom karet. Är väl inget svårt, men jag har inte orkat än bara.
Jag fick ett tips av Brams när jag var hos honom förra veckan om att det var viktigt att trimma mossor ofta och helst strax efter att de börjat växa. Så nu har jag trimmat min Christmasmossa ordentligt. Borde kanske ha gjort det tidigare, men det här blir säkert okej.
Den nya Rotala sp. Vietnam växer som fasen i karet, säkert 3cm/dag, men den får inte direkt någon färg. Växterna i allmänhet känns kanske lite bleka, eller så inbillar jag mig bara. Jag får nog dosera lite mer mikronäring. Jag kör ju största delen av belysningstiden med min 150watt MH, som är ganska kraftig till ett 144l kar, även om det är ganska högt. Tycker det är konstigt att växterna inte lättare färgar ut i här, jämfört med mina förra växtkar. Nu måste växterna i princip ligga på ytan för att de ska få snygg färg och ibland funkar inte ens det...

Inga kommentarer: