28 december 2008

Algbekämpning

I 144l växtkaret tampas jag fortfarande med dammalgerna. Jag har inte skrapat rutorna på ungefär 2 veckor nu och jag tycker att dammalgerna verkar vara på väg att självdö... Algerna har börjat klumpa ihop sig och mörka fläckar har uppkommit, dessutom har algerna blivit lite "glesare" alltså inte heltäckande som de var ifrån början. Jag trodde (tror?) inte att det skulle fungera att bara låta dem vara några veckor, och om det fungerar så blir jag verkligen glad! Jag ska fullfölja "oskrapandet" i 3-4 veckor och se vad som händer.
Plan B har jag idag förberett. Mitt UV-C filter är nu installerat på ytterfiltret. Tanken med det är att UV-C'n ska döda algerna precis när man har skrapat bort dem från glaset, då de svävar omkring i vattnet och är så att säga sårbara. Jag är inte alls säker på att min teori fungerar. Det är ett experiment som kommer, ifall mitt utväntningsförsök misslyckas...

Inga kommentarer: