13 augusti 2007

24l

50% VB och renade ut lite växter som jag inte kommer ha i den nya layouten. Ja, jag tänkte göra om layout och nu så samlar jag mest på mig lite nya arter =) Karet ser ju inte så snyggt ut, men det får duga så länge. Kommer nog göra om karet om nån vecka!
Fortfarande lite grumligt och ha så lite växter redan lyckats flyta upp efter plantering =) Får fixa det senare under veckan! Grumligheten är pga av att jag rotat lite i botten när jag planterat alla bottentäckare och andra växter. Jag absolut försöka att rota så lite som möjligt i alla bottnar i mina kar! Är säker på att det är dåligt för balansen, vilket i sin tur sabbar en massa andra grejer. Verkar inte vara något problem med detta karet som tur är!
Min Dvärg Tandkarp hona har fått yngel nu! =) Jag har sett 5-6st samtigigt, så det finns säkert ca 10st i karet. Ynglen är riktigt stor när dom föds, ungefär 5mm! Så det är ju ingen fara att föräldrarna skulle äta upp dom.
Honans mage har vart (och är) enromt uppsvälld, pga yngel. Hon är 2.5cm medans hanen är 1cm lång =)
Körsbärsräkorna är mer aktiva än dom gröna.Men det visste jag egentligen innan jag skaffa dom båda. C. baubalti är väldigt skygga, men jag hoppas på yngel, så att det blir fler av dom! Lite kul med dom röda prickarna på dom =)
Jag satte ner min Guld Ancistrus från 160l karet här. Tänkte ha den här tills jag kommer på något bättre åt den =) 24l är väl annars kanske väl litet ;) Tror inte att det är någon fara att den äter räkyngel iaf.
Gödning efteråt:
0.5krm MgSO4
0.75krm K2SO4
10ml KH2PO4
15ml ProFito
1ml EasyCarbo
1tsk bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt
Känns som att det funkar bättre utan eller med mindre KNO3. Dessutom har jag märkt att räkorna är känsliga mot det, så jag kommer nog köra försiktigare med det nu. Dessutom får ju växterna finare färger lättare nu, blir lättare röda! Mkt mikro funkar också bättre! Dock verkar MgSO4 vara lite negativt för tillväxten, är inte riktigt säker... ska nog lägga av med det i detta karet.
Jobbigt nu på sommaren, den senaste veckan har det varit riktigt kvalmigt och man kände att det skulle börja åska när dom helst. Tempen i karet har vart ca 28 grader. För mkt för räkor och malar egentligen, men det har funkat bra ändå! Har lagt i en isbit, men verkade inte hjälpa särskillt mkt... Bra med VB iaf, nu ligger tempen på 23 grader.

Inga kommentarer: