27 augusti 2007

102l VB

Jag gjorde ett 30% VB i 102l karet idag. Skrapade bort massa alger som kommit på rutorna. Jag tycker inte att snäckorna är bra på att äta alger i detta karet, eller så växer algerna fortare än vad snäckor hinner äta ;)
Nej, men dom verkar inte riktigt trivas. Som i 24l karet äter mina Hornsnäckor (samma sort som en av dom i 102l) cyano alger med aptit! Dom i 102l har inte ens tittat åt cyano-algernas håll... Speciellt Zebrasnäckorna ser lite ledsna ut faktiskt. Iof har dom ju bara dött i alla andra kar jag provat dom i. Det optimala för Neritiner är nog pH lite över 7, medelhögt KH och GH, temp omkring 24-25 C
Mina fiskar kommer inte heller igång riktigt. Dom får inte till det med ynglen verkar det som! Jullarna äter upp sina yngel och multisarna kan inte hålla dom i liv under längre tid.... det kanske är dåligt vatten i karet? =/
Jag tillsatte iaf 20ml FFM idag, eftersom att jag skulle kunna tänka mig att filtreringen kanske inte är i balans (iof konstigt, borde ju funka bra! tycker jag)
Rengjorde också hela filtret när jag ändå var igång.
Jag hade inte i någon bikarbonat efter VB idag, så pH borde ligga på ca 7.6 kan jag tänka mig! Jag ska ta och mäta lite värden om en vecka, för att se hur nitrit, nitrat, KH, pH, m.m. ligger till!
Karet ser iaf bra ut! Det är verkligen snyggt att titta på =D

Inga kommentarer: