6 augusti 2007

24l VB

Jag gjorde 50% VB i 24l karet idag. Tog några växtarter från 160l karet som ska läggas ned och satte i 24l. Känner mig som en rikgti sparare nu ;) (inte bra!)
Sparade bla Vallisneria americana "Mini Twister" som jag tänkte använda i layouten om ett tag.
HC:n är nu helt borta. Kommer leta efter Utricularia graminifolia (har iof hittat, men kommer inte förän om några veckor...) Eftersom att den tydligen tar lång tid på sig att acklimatisera sig, så kommer jag nog ha något annat samtidigt, t ex Lilaeopsis novae-zeelandiae.
Nu ska Blyxan ta sig, men det borde inte vara några problem.
Jag bytte bakgrund idag, från ljusblå till svart. Det är rätt stor skillnad! Bättre/sämre? Ska nog iof ändå behålla den svarta ett tag oavsett vad ni andra tycker ;)
Funderar på att byta layout om ett tag. Efter att jag fått Utricularia:n att växa typ.
Gödning efter VB:
0.2 krm KNO3
0.5krm K2SO4
1ml KH2PO4
0.5 krm MgSO4
12ml ProFito
1ml EasyCarbo
0.5 tsk Coralife Salt
1 tsk bikarbonat
Jag tror det är viktigt att inte ha i för mkt KNO3! Växterna blir inte alls röda, nästan tvärtom och dessutom är räkorna känsliga mot NO3 verkar det som... mkt mikro och lite KNO3 är det som gäller!
Antalet räkor i karet stiger med tiden! Idag såg jag en hona som släppte sina rom =)
Här ser man ögonen innuti äggen Här kommer den finaste Körsbärsräkan i karet galopperande! Det var hon som gick och "släppte sig" idag ;)En av mina Rosa PosthornSvårt att veta vilka små snäckor som kommer blir rosa och vilka som kommer bli röda.... =s
Därför plockar jag ut alla små än länge. Nästa vecka kommer jag sluta och sedan får jag se om det är någon som är röd. Hoppas på att dom kommer få en massa ungar rätt snart! Jag vill ju inte ha röda, som jag hade innan. Men det är svårt att plocka ut ALLA röda snäckor ur ett kar, så det kommer säkert korsa sig nån gång, men helst vill jag ju inte det för att jag vill ha en ren rosa ras.

4 kommentarer:

Anonym sa...

skall du slänga dina posthorn så är jag en villig adoptör, jag är den där petter hjalmarsson som snackade om någon växt på zoopet.

kan byta mot mollyyngel :)

Leonard sa...

jag har inte sett några yngel av dom ännu, men jag är väldigt säker på att det kommer så småning om!
Har inga till salu just nu iaf.

Anonym sa...

Var får man tag i sånna där snäckor? Jag har ju det i mitt kar... som är typ 2mm... större verkar som inte bli!

Leonard sa...

annica, dina snäckor är sånna "pestsnäckor" som förökar sig jättefort och blir inte större. De jag har är en annan sort.
Du får få av mig, om du är intresserad.