19 juli 2007

2l

Länge sen jag skrev något om detta karet =)
Gräsmatta har växt sig tätare, men stråna bilr inte alls lika höga, som vanligt. Spelar iof inte roll för mig, tycker det ser helt ok ut, som det är nu!
Idag fick fick jag tummen ur röven och blandade ihop egna gödningslösningar till nanokaret =) Det är ju så jäkla svårt att dosera så lite gödning, typ 1/2 korn KNO3, osv.... ;)
Nu har jag 3 flaskor med olika lösningar i.
1: 97ml kranvatten + 3ml EasyCarbo
2: 100ml kranvatten + 1.2krm KNO3 + 0.08krm KH2PO4
3: 100% TMG
Nu göder jag med 1ml av flaska 1 & 2 och 0.1ml (1-2 droppar) med flaska 3 vid fulldospuls. Har jag tänkt fel? Jag utgick från basic-receptet, så att det inte skulle göra så mkt om jag överdoserade.
Funkar det att blanda KNO3 och KH2PO4 i samma flaska? Micro och KH2PO4 skulle iaf inte funka, så jag tänkte att makro inte reagerar med varandra, men det kanske är fel?
Jag ska blanda ut TMG'n till en 10%:ig lösning, så är det bara att ta 1ml av varje flaska. Slipper tänkta så mkt då ;)
När jag blandar ut de olika ämnena, är det bäst att använda destillerat vatten då, eller är det ok med kranvatten också?
Det är enormt mkt röda Posthorn i detta karet eftersom att jag rensade ut en massa från 24l karet när jag stoppde i dom rosa där. Det är i detta karet alla dom röda hamnat ;)

2 kommentarer:

defdac sa...

Väldigt clean lösning vad gäller utrustning. Jag är lite förvånad över hur lite brytningsfel det blir med den där vasen - för det är väl en vanlig IKEA-vas?

Lika förvånad är jag över hur lite ryggsäcksfiltret syns. Var köpte du det?

Leonard sa...

Japp, det är vanlig IKEA vas.
Jag är faktiskt grymt nöjd med det! Det är ett Red Sea nanofilter (jag hittar det inte på nätet iof...). Det är sånna som ingår i dom små akvarie-seten från Red Sea, 60l/h. Jag köpte mitt på Zoomässan i Kungsbacka och jag har sett att dom fortfarande har kvar en hel del sånna filter.
Jag är rätt förvånad att det har funkat så bra med det här lilla karet. Trodde det skulle vara mkt mer problem, men det har ju vart igång i 1.5 år nu!