18 juli 2007

24l

50% VB idag och lite fixande och donande som vanligt med karet =)
Jag har gjort om layouten ytterliggare lite, återinfört Blyxan och ansat Hemianthus micrantheiomdes eftersom att den nästan bara blev hög och ranglig kändes det som. Nu är den mer kompakt och jag hoppas det ser bra ut när det växer sig lite högre också.
Jag ska byta ut HC:n mot Mini Riccia så fort flytmossan växt till sig så mkt att jag har tillräckligt för att täcka framdelen av karet, där det varoit HC tidigare. Men den verkar växa rätt segt, eller så är det jag som alltid lyckas rensa ut en massa när jag stoppar ner händerna i karet. Får se hur jag ska göra sen när jag binder ner den, kanske på skifferplattor, men det hade vart skönt om man lätt kunde böja och kappa plattan (något som sjunker, annars hade väl PVC vart super!)... har inte kommit på nåt jättebra än iaf.
Idag kom mina rosa Posthorn på posten. Dom var i gott skick, men faktiskt inte otroligt olika de röda Posthornsnäckorna jag har. Klart att man ser skillnad, hudfärgen är mer rosa än på dom röda och skalet är ju största skillnaden tycker jag, mer vit-rosa. Eller så är skalet vitt och det är den rosa kroppen som lyser igenom skalet så att det ser rosa ut, hmm...
Idag blev det till att försöka "fånga" alla röda Posthorn snäckor i 24l karet, phuu!! Detta moment tog helt klart störtsta delen av tiden vid detta VB idag! Nu är iaf dom flesta borta, men jag ser att det kommer fram några stycken nu när jag fyllt upp vatten igen. Ska plocka dom röda under veckan när dom kommer fram.
Jag vill ju inte att dom rosa och dom röda ska korsa sig, så det är bra att bara ha dom rosa för att få samma färg på avkomman, och det vill jag ju! =)
Jag skulle tro att röd färg är mer dominant än rosa.
Gödning, m.m. efter VB:
1/3krm KNO3
1/4krm K2SO4
10ml ProFito
1ml EasyCarbo
5ml KH2PO4
1/2tsk Coralife Salt

Inga kommentarer: