29 juli 2007

24l VB

50% VB på 24l karet. Ansade HM lite och tog bort några halv-fräscha flytblad från Nympheaen.
Karet har klarat sig bra under 1 vecka utan någon gödning (inte heller EasyCarbo), trodde det skulle vara värre, men det har hållt sig precis lika bra som vanligt ser det ut som!
Nu blev det iaf gödning efter VB:
0.5krm KNO3
1krm MgSO4
0.33krm K2SO4
5ml ProFito
0.75ml EasyCarbo
1tsk Bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt
Jag ska byta bottentäckare och håller på att ur min HC-matta med långsam fart. Sparat allt i en annan burk, så den som vill köpa får säga till!
Nu letar jag istället efter Monosoleinum tenerum ("Pellia"). Har tänkt mig att den ska täcka bottten, eller så kör jag med Vesicularia ferriei, men jag ville hellre testa Monosolienum.
Nympheaen har kommit igång bra nu! Skjuter drygt 1 flytblad/vecka och har inte längre några undervattensblad. Hoppas på blomma någon gång iaf! =)
Alla växter växer ju mycket långsammare med EasyCarbo än med CO2 som kol-källa eftersom att det är lättare för dom att använda CO2.
Vissa växter blir ju också röda av att dom växer "för fort" och det "bränner" i topparna, men med EasyCarbo är det riktigt svårt att få växterna röda! Krävs isf starkt ljus och perfekt med näringsnivåer, vilket är rätt svårt att ha. Undrar hur det skulle funka med typ Alternathera, om den skulle få skruvande blad eller om det skulle funka....
Undrar hur näringsnivåerna egentligen stiger och sjunker under veckan mellan VB. Mikrochelatet borde väl brytas ned av det höga pH? (jag doserar ju bikarbonat) och detta också göra att växterna egentligen inte förbrukar någon gödning alls? hmm... dags att mäta lite kanske.

2 kommentarer:

Anonym sa...

The restaurants list with thousands of restaurants reviewed by visitors. http://restaurants-us.com/ok/Norman/La%20Baguette%20Bakery%20&%20Cafe/73072/

Anonym sa...

Enabling laws served to increase the amount of health insurance sold in states. http://insuranceinstates.com/georgia/Atlanta/Markert%20&%20Pappas%20Insurance/30305/