16 juli 2007

160l VB

Gjorde ett VB i 160l, ca 40% blev det idag.
Rensade som vanligt ut en mängd toffsalger vid regelbundna vecko-VB. Men jag tycker att toffsarna har lugnat ner sig nu. Inte alls lika som som vanligt i nålgräset!
Planterade om växterna lite, men det är fortfarande inte bra. För mkt av vissa arter och för lite av andra... Dom får växa mer och så får jag rensa ut mer växter nästa gång.
Nålgräset har tagit sig bra nu också! Får se hur det funkar med Rotala macrandra. Det har börjat komma lite alger på Rotala indica, delarna som är emersa. Tycker det är jobbigt att köpa emersa växter.... samma sak med Javaormbunken nu också, fast inte lika mkt alger som på indican iaf.
Jag testar nu med metoden som Defdac kört nyss. Ingen mikro nu direkt efter VB, ska hälla i det imorgon när pH:t sjunik lite. Iof hade jag i 15ml basic-NutriSI för att sänka pH snabbt. Min blandning innehåller Citronsyra och det sänker pH lite iaf. Men imorgon häller jag i den riktiga mikro doseringen! =)
Förutom 15ml NutriSI hade jag också i 2ml KNO3 (torrt).

1 kommentar:

Leonard sa...

Jag doserade 3krm K2SO4, 12ml micro+ och 1tsk MgSO4 dagen efter VB i 160l karet.