6 oktober 2008

144l Växtkaret

Ännu en större ansning av växterna vid vattenbytet.
Den nya näckrosen (Hydrocleis nymphaeoides) växer snabbt och jag har nu flera blad flytande på ytan =) Den verkar inte så krävande i alla fall.
De andra växterna växer också på bra i olika snabb takt.Tanken med layouten är att jag ska ha Rotala sp. "Green" i mitten mellan rötterna, Bolbitis ovanpå rötterna med lite mossa. Sedan ska de mer rödaktiga växterna (Limnophila aromatica, Alternathera reineckii, Cabomba furcata, Ludwigia acurata och Ludwigia repens (Super Red) ) vara längst bak i akvariumet. Jag får nog ta och välja bort nån av de röda växterna, annars kommer det se för stressigt ut. I framkanten kommer jag att ha Anubias nana "Bonsai" på stenarna och delvis på rötterna och Staurogyne sp. i förgrunden.
Tyck gärna till om layouten och om jag ska ändra någonting!!

5 kommentarer:

b r a m s sa...

Ser nice ut. Jäkligt snygg bild.
Första jag tänker på är att det är lite smårörigt, kanske för många sorters växter. Lite "wall-effekt", kanske ansa ur en dal eller så så att det blir mer höjdskillnader och större mellangrund.
Men somsagt, det ser nice ut!

Leonard sa...

Du har helt rätt! Det är något jag ska ta tag i och försöka ansa gröna Rotalan så att den sluttar lite mer istället för väggen som är nu. Även plocka ur ett antal arter.

Wickberg sa...

Snyggt! Tror det blir riktigt bra med staurogryne i framkanten men jag tycker det blir lite för mycket med anubiasen också. Hursomhelst är det riktigt snyggt och tycker även att du träffat helt rätt med fiskvalet!

Anonym sa...

As snyggt :DD

Leonard sa...

Mycket möjlitg att Anubias'en åker bort när jag får mer fart på Staurogyne'n och när den fluffat upp sig mera.