27 oktober 2008

Urrensning i 144l

Har rensat ur en hel del växtmassa ur 144l karet. Ser ganska tomt ut nu, men det borde inte ta lång tid för det att växa tillbaka med tanke på hur snabbt det växt innan. Jag vet, inget bra foto direkt, men bättre än inget alls:
Ska ta bort Hygrophila difformis snart, tänkte mer att det var bra att ha en riktig snabbväxare i början, men jag måste hålla efter den så hårt för att den inte ska ta över hela karet, så den får åka iväg snart. Jag vill ha en stor "kudde" av Rotala sp. "Green" i mitten och sedan mycket mer Ludwigia acurata tillsammans med repens ("Super Red") och lite Cabomba furcata på sidorna av den. Längst ut i hörnen ska jag ha Limnophila aromatica och Alternathera reineckii "Rosaefolia".
Vet inte riktigt hur jag ska göra med näckrosen, men den får nog vara som den är. Föresten så har den skjutit 3st skott och det kommer säkert fler! Växer riktigt fort och bra också.
Bolbitis med rötterna och Staurogyne ska vara som dom är.
En efter en har alla min Pitbullpleco dött. Nu har jag inga alls kvar =( Riktigt surt iom att de kostade en hel del! Jag vet inte riktigt vad som har vart orsaken till att de dött. Några har hoppat ut ur akvariumet, men det var säkert bara för att de inte trivdes och ändå av samma orsak som de andra dog av. Det kan ha vart för varmt, jag har ca. 28grader eller så kanske dom är känsliga mot någon speciell gödning, men det tror jag inte.
Jag har istället för plecosarna köpt in 4st Amanoräkor för att prova om de överlever med varierande näringnivåer, temperatur och de vattenvärden som jag har. Om räkorna överlever i karet under någon månad, så ska jag köpa fler.
Har lite problem med trådalger i mossan på rötterna, så om räkorna klarar sig hoppas jag på att dom käkar upp det så slipper jag pilla bort det med en pincett.

Inga kommentarer: