31 mars 2007

160l VB

Det blev ett mindre VB på 160l idag, ca 30%.
Jag planterade lite växter som flutit upp och la ner doppvärmaren på tvären, nere vid marken, så att den inte syns.
Jag tror inte att jag kommer lyckas med Glosson bra denna gången heller, den kommer nog bli ganska ojämn, men det kanske är snyggt, eller? Funderar lite på Marsilea också, men den växer ju så långsamt, så det kanske inte är "värt" att testa :S Annars kan den nog se ut typ dom Glosso, det finns ju många fler arter Marsilea än bara hirsuta!
Jag tod tiden, på hur lång tid det tog för ytterfiltret att fylla en behållare på 2l, det tog 19.1 sekunder, dvs ca 360l/h. Den ska ju pumpa 1200l/h utan filtermaterial och i jämnhöjd med akvarium, men jag tycker ändå att det verkligen är skitkasst! =( Blir riktigt sur! Detta är självklart problemet med AM Reaktor 1000.
Ytterfiltret jag har är ett TetraTec EX1200, kommer aldrig mer att köpa ytterfilter av Tetra igen =( Nästa gång kommer det ganska säkert bli Eheim! Jag känner för att byta ytterfilter redan nu, men jag har inte råd.
Växterna har bubblat dåligt under hela tiden jag använt Reaktorn, jag har inte kört på med mycket CO2 heller, men den löser verkligen ingen CO2 alls! Jag kör nu CO2 genom ytterfiltret först och sedan in i reaktorn (alla raparna som kommer), och den hinner ändå inte med 2bps, även om det bara pump 360l/h.
Jag funderar på att ha kvar AM Reaktor 1000, och skaffa ett nytt ytterfilter.
Gödning efter VB blev så här:
5-10ml micro+
4krm KNO3
5krm K2SO4
1dl KH2PO4
10ml EasyCarbo (6-12ml dagligen)
Grejer som ska ändras med layouten är dessa:
  • Bort med Samolus valerandi och Bacopa sp.
  • Fin, tät matta av Glosso eller Marsilea
  • Mycket få alger
  • Ta bort alla flytande växter på ytan
  • Plantera Tonina mer kompakt på vissa platser
  • Skaffa lite nya växter: Ammania gracilis, Taxiphyllum sp. (på roten), (Marsilea hirsuta?), Ludwigia palustris, Limnophila sessiliflora, mm
  • Få Rotala wallichii och (Ludwigia acurata?) att växa snyggt och vara fräscha
  • Mer röda växter i mitten av karet
  • Micranthemum umbrosum och Rotala sp. "Green" växa sig högre i bakgrund, men lägre i framkanten
  • Fler förslag? Skulle verkligen uppskattas!!

Inga kommentarer: