24 mars 2007

AM Reaktor 1000

Efter att tittat lite på reaktorn och ytterfiltret, såg jag till min förskräckelse att det inte skulle vara samma dimension på slangarna till reaktorn, som det är på ytterfiltret! =S Jag fick panik. Först tänkte jag lämna tillbaka reaktorn och bygga en egen, liknande reaktor. Problemet med det är att det tydligen är så j*vla svårt att hitta plexiglasrör och adaptrar, från plexirörs storlek --> 16/22mm slangar! Skit ovanligt tydligen :( Annars hade jag nog byggt en själv. AM Reaktor 1000 ska ha 12/16mm slangar och mitt ytterfilter (TetraTec EX1200) har 16/22mm slangar. Med 12/16mm slangar, så sitter dom skittajt på reaktorn, så då behöver man knappt slangklämmor heller (ingår föresten inte när man köper Reaktorn, kasst! Jag köpte sånna idag). Så jag provade att trä på den på mitt ytterfilter, med för grova slangar. Den satt väldigt löst, men har ändå kontakt med reaktorn, så om man spänner åt med slangklämmor, så blir slangen inte skrynklig. Jag testade med det, körde på 16/22mm slangar och spände på slangklämmor på varje ände.Det läckte lite i början, men sen dess har det inte gjort det direkt från slangarna.
Det läckte också lite från öppningen till reaktorn (vid O-ringen, där man kans skruva isär den), men genom att bara vrida åt den lite mer, så slutade det droppa där också.
Nu har det börjat läcka vid limfogen, där dom satt fast ventilationsventilen. Jag tror att det läcker i själva fogen =SNågon som vet vad det är för lim, som AquaMedic själva använder? Eller vad som annars kan funka?
Nu kör jag iaf med för grov slang + hårt åtdragna slangklämmor, det kommer nog bara bli en tillfällig lösning, för jag har beställt slangadaptrar (från 16/22mm --> 12/16mm), som ska komma typ i nästa vecka tror jag. Då kommer jag köra med dom istället tror jag, får se, men jag har iaf alternativet.
Nu har jag den liggande uppe på akavrierampen, istället för att ha den bakom akvarium, där alla kontakter och uttag är, dvs om det läcker på dom så blir det nog inte så roligt. Så under minst 1 dygn tänkte jag ha reaktorn på rampen, så att inget större händer om det börjar läcka.
Jag kör inte heller med CO2 än iom att den liggern horisonellt nu, då kan den inte lösa CO2:n. Så det blir minst 1 dygn utan CO2 för växterna, hoppas inga alger kommer nu då =S
Det är lite luft i reaktorn, men det försvinner nog om man vänder reaktorn, så att den blåser ut det.

2 kommentarer:

Leonard sa...

Tror ni att någon av dessa limmer skulle fungera att limma med (på AM Reaktor 1000)?:
Casco Proline E6 6260
Casco SuperSet 3879
Casco Fix-it 3876

Leonard sa...

Fick reda på att man använder teflontejp =)
Men det har inte läckt något mer ännu, så jag hoppas att det bara såg ut att läcka :S