18 mars 2007

Stort VB

Efter/före.
Idag bytte jag drygt 60% av 160l (nästan 100l). Puhh! tungt.... jag bär ju hinkar ner och upp för en trappa, så det tar ju en stund också. Jag skulle vilja installera slangar som går genom huset, till toaletten, så kan man suga ner akvarievattnet direkt dit, och såklart skulle man ju också isf kunna trycka upp vatten från kranen till karet. Fast det är mina föräldrar inte så sugna på :S Får jag fixa när jag flyttar hemifrån =)
Ideén med det stora vattenbytet är väl främst för att nolla alla nivåer av Magnesium i akvarievattnet. Jag håller på med ett försök nu: att inte dosera något Mg och se om Rotala wallichii kommer växa bättre och se bättre ut. Om den kommer igång ordentligt, så tror jag faktiskt att jag löser problemet med Myriophyllum tuberculatum (Red) och Ludwigia acurata samtidigt, att dom lider av samma anledning som wallichii. Hoppas att det fungerar nu då!!! *håller tummarna*
Jag ska samtidigt dosera mycket mikrogödning (TMG, NutriSI) för att få dom rödare.
Jag klippte ner Micranthemum umbrosum med en sax och kortade Rotala sp. "Green" och planterade dom tätare, så att jag, förhoppningsvis, kommer få en snyggare växt =)
Förutom det, så gjorde jag inget mer, förutom att byta vatten då. Tog bara bort lite alger och planterade växter som flutit upp, gödde, mm.
Efter det stora vattenbytet (ett av de största jag någonsin gjort i det karet!!), så hade jag i detta:
60ml KH2PO4
90ml TMG
4-5krm KNO3
5-6krm K2SO4
Dessutom har jag fått med ett "ogräs" när jag köpte Glossostigman, den har växt i karet ett tag nu och är ca 15cm hög. Rätt cool, har ingen aning om vad det är för växt, tror inte att det egentligen är en akvarieväxt, men det lever och växer iaf i vatten, så jag behåller den nog =)

Inga kommentarer: