11 mars 2007

Växtträff

Idag kom några av växtakvaristerna i Göteborgsområdet hem till mig. Vi träffades i Zoomässan och kollade runt lite, sen åt vi på Vallda Pizzeria och åkte hem till mig, snackade och tog en liten fika med kaffe. Jag tycker det är kul att träffa dom andra på nätet, veta vilka man skriver till och bra att ha kontakter om man skulle behöva nån växt eller nåt också. Så jag tycker det är kul!
Äntligen kunde jag göra mig av med Mayacan och Nympheaen, kunde inte med att bara slänga ut dom i skogen =)
Sen köpte jag 500g KH2PO4 av Brams, det är typ 2krm kvar i den sista påsen, så det behövdes ju!
Får se om vi gör nåt nästa gång, eller vad det blir med detta hära.
Växtkaret såg rätt fräscht ut idag, bara att Glosson typ ställt sig upp, för att Red Moore roten legat rakt ovanför den, så Glosson fått lite ljus, men det blir nog bra rätt snart!
Det känns som att det inte kommer ta enormt lång tid tills layouten ät klar.
Vi kom fram till att det är någon som äter på mina Rotala wallichii och Mayaca fluviatilis, det måste vara Ampullariorna eller Ottosarna! Jag har trott att det var nån brist, men det kanske det inte är ändå.
Dom toppar av wallichiin, som är hela, ser bra ut nu. Dom är lite mer rosa än vanlig wallichi, som ska vara mer röd, min kanske är en annan art... vet inte faktiskt.

2 kommentarer:

Leonard sa...

Nu har jag kollat lite mer med andra personer, på APC och PlantSwap.
Alla andra har tyckt att det ser ut som en "brist" (eller överdosering).
Vi har vart lite inne på om jag har för mycket kväve eller/och Magnesium i vattnet. Jag ska nog testa med att sluta göda någon KNO3 och MgSO4 under en tid nu, så får jag se vad som händer.
Att sluta med KNO3, känns som att det kommer explodera Cyano-alger i karet :S finns redan lite och det syns kväve-brister på några växter.

Leonard sa...

Han som fick mina växter, hittade lite rom i dom! =) Det är säkert från mina Leoparddanio, eller möjligtvis från killisarna... kul iaf. Det finns säkert mer rom bland andra växter i mitt kar nu.