19 september 2008

Växter från Tyskland

Idag fick jag mina växter som jag beställt från Wasserpflanzenfreunde (Roland S.). De var som vanligt i mycket fint skick och perfekt packade. Jag kan verkligen rekommendera er att köpa från honom, helt suverän att köpa utav. Han har skickat med extra-växter båda gångerna jag köpt från honom också =) Denna gången fick jag hem: Hydrocleis nymphaeoides Cabomca furcata (piauhyensis) Christmas mossa Monosoleinum tenerum någon slags Taxiphyllum Jag köpte även 1 liter Eudrakon N, som är en kvävegödning för akvarieväxter. Den innehåller bland annat ammonium som en kvävekälla för växterna, men även nitrat (som man brukar använda) och säkert lite mer =) Jag tror att halten nitrat (låg/hög) påverkar växterna väldigt mycket. Man får brister som man har för mycket nitrat, cyano om man har för lite, m.m. Så det ska bli mycket spännande om denna gödningen kan vara bättre än endast nitrat... ADA AquaSoil tillför ammonium till akvarievattnet, så det skulle inte förvåna mig om tricket är att använda lite ammonium, nitrat och UREA tillsammans för ett lyckat high-tech växtkar. ADA's AquaSoil är ju omtyckt av många iaf. Kekon på APC har ju gjort liknande egna gödningar med lyckade resultat: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilizing/41779-how-balance-npk-ca-mg-micros.html http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilizing/16377-my-plants-still-grow-deformed.html

Inga kommentarer: