6 september 2008

Fotomaraton

Idag har jag varit på Fotomaraton i Kungsbacka, det är en tävling som Kungsbacka Film & Foto Klubb arangerar varje höst. Jag visste inte om att klubben fanns tills för ett par dagar sedan då jag såg en liten lapp med reklam om fotomaraton'et. Jag får se om jag ska gå med i klubben, jag har inte bestämmt mig ännu... Vi samlades halv tio utanför Expert i Kungsmässan och startade med att formatera våra minneskort så att de blev helt tomma. Vi fotade av en start-lapp för att Klubben skulle kunna veta att man inte tagit bilder någon annanstans innan tävlingen börjat. Därefter fick vi reda på vårat första motto, som var "skylt". Vi ska alltså fotografera någonting som illustrerar ordet skylt... Lite svårt tycker jag och min bild blev inte så väldans lyckad. En viktig regel i tävlingen är att man endast får ta en (1) bild för varje motto och man får inte radera några bilder heller. Så om man lyckas dåligt med en bild så är man helt torsk, man får inte ta om den. Regeln beror väl på att om man kör analogt och har film i kameran, så har man bara en chans på sig att ta ett bra foto. Lite dålig regel tycker jag, man vill gärna ta flera bilder när jag tagit en misslyckad! Men såklart blir det ju mycket lättare för arrangörerna att säga vad som är okej/inte okej när de ska bedömma bilderna. Man ser ju om man raderat en bild eftersom att nummerföljden på de 7 bilderna inte stämmer då. Man måste ju också ha rätt bild i rätt ordning. Vi hade en timme på oss att fotografera detta motto och jag lyckades ta en bild på en reklamskylt inne på Stadium, men eftersom att den inte blev något vidare så får ni inte se den =) Och så höll det på, en timme att fota under för varje motto, totalt sex stycken olika motton. Resten av dem var: stark, skir, motsats, rosa och sinnesstämmning. Här är mina mest lyckade bilder från tävlingen, helt obearbetade eller beskurna:
Gissa vilka motton bilderna hör ihop med? =)

1 kommentar:

Anonym sa...

jasså de va du som tagit dessa, fina