4 augusti 2008

Provfyllning

Akvariumet har nu stått med vatten under lite drygt ett dygn och jag ser inga läckor eller tendenser på att skåpet inte skulle hålla och det ska den ju göra eftersom att den är byggd för akvarium i denna storleken. Det var lite jobbigt att fota hela akvariumet när jag också skulle få med bänken och belysningen. Det står ett skrivbord alldeles bakom mig när jag fotade, så man får nästan ligga på det för att få med allt ;)
Akvariumet rymmer 144 liter vatten och ska bli ett rent high-tech växtkar. Just nu är inget mer än belysningen inkopplad, så det är alltså inte gång ännu. Jag kommer starta akvariumet efter att jag fått hem en beställning från Aquaristic, vilket förhoppningsvis borde bli om 1-2 veckor.
Belysningen jag har är en AquaStyle-ramp. De är ganska mycket billigare än andra MetallHalogen-ramper, men jag tycker absolut att den är värd vad jag betalade. Jag ser absolut inget fel med den överhuvudtaget. Jag har i och för sig inte haft någon annan MH-ramp innan, så jag kanske inte kan bedömma och jämföra kvaliteten i denna. Detta är inte bara MH utan det finns även plats för ett par T5 lysrör i den. Jag har nu satt in 2st 24watt PowerGlo (T5) och en WGNlite 150watt metallhalogen-lampa i rampen. Lampan ser ut att vara aningen grön, men de behöver ju bränna in ett tag innan den får sin riktiga färg. Det kommer nog bli bra =) Kanske ska byta ett av lysrören mot ett Grolux, som är lite rödare...
Det syns inte på bilden, men den är upphängd i taket med stålvajrar. Väldigt smart sätt att ändra höjd som dom har. Det är som en backventil och man kan bara dra vajern uppåt först. Sedan kan man trycka in en "knapp" så att den går att dra tillbaka också =) Vet inte om det gick så bra att förklara... ;)
Jag har också inhandlat Red Moor rötter, Mini Landscape-stenar, Råda sand och ADA AquaSoil så egentligen är det bara att sätta igång med layouten efter att jag tömmt akvariumet på vatten. Då kan jag ha inredningen stående i akvariumet utan vatten någon vecka och jag kan jag ändra lite om jag kommer på någon förbättring. Sen är det bara att hälla i vatten när jag vill starta akvariumet.
Dokumentation kommer såklart under uppstarten!

Inga kommentarer: