5 augusti 2008

Belysning

AquaStyle belysningen sitter fortfarande uppe ;) Jag tycker öppet kar med belysning som hänger i taket är snyggare än en tätslutande ramp, men det är ju opraktiskt eftersom att fiskarna kan hoppa ut. Men trots det så tycker jag absolut detta är värt det om man har råd, för det är ju dyrare också... En rekommendation från mig är att köpa rampen från någon butik (i detta fallet Zoo Kompaniet i GBG) som säljer Aquastyle-produkter, så blir det inte lika farligt som att köpa en "märkes"-belysning. Deras produkter kan ni hitta här: http://www.aquastyle.se Nu har jag däremot tömt ur vattnet, så att jag kan börja forma layouten med stenar och sand ikväll om jag orkar =)
Jag kommer troligtvis inte att köra både lysrören och MetallHalogen-lampan samtidigt eftersm att det blir väldigt mycket ljus då.
Min tanke är att, när karet är inkört med växter, först bara ha igång båda lysrören (24watt) ett par timmar, sedan släcks dom (med hjälp av timer) och MH-lampan (150watt) går igång 3-4 timmar. Efter att MH-lampan har släckts, går lysrören på igen under de två sista timmarna som karet är belyst. Vad tror ni om det? Blir det för ojämn (olika kraftig) belysning, så att jag ska minska timmarna på lysrören och öka timmarna på MH'n?
När jag endast kör med MH-lampan, som är på 150watt, så får jag ungefär 1,04 watt/liter. Man brukar väl egentligen köra med max. 1 watt/liter i high-tech växtakvarier, så jag får verkligen ha järnkoll på växterna. Däremot så blir det ganska lite ljus när jag bara har igång lysrören, mer exakt 0.33 watt/liter. Så jag får komma på något smart sätt att varva lysrören med MH-lampan.
Ni får väldigt gärna komma med funderingar! =)

Inga kommentarer: