25 augusti 2008

144l

Så här ser 144l växtkaret ut för tillfället (med vit bakgrund):Det händer inte mycket i layouten, några nya arter har tillkommit och de andra ha växt till sig lite. Inte särskillt ordnat med hur växterna är planterade heller, men när jag får ork ska jag ta mig i kragen och plantera om stängelväxterna så som de är tänkta att sitta. Jag borde också ta bort ett antal arter ur akvariumet för att det inte ska se konstigt ut. Men det är inte heller det enklaste ;)
Jag göder med ADA's gödningar och Tropicas Aquacare (vanliga och +). Ingen PMDD. Lite ljusa toppar i Hygrophilan, men det verkar fungera bra alltihopa. Nu när akvariumet är igång med AquaSoil'en under 3:e veckan, så byter jag vatten var 3:e dag. Om 2 veckor ska jag endast göra ett VB/vecka. Det ska bli skönt att slippa springa med hinkar här så ofta då.
Måste bara tillägga att Point Four Diffusern fungerar mycket bra! Däremot har jag haft problem med ett läckage i en backventil som sitter nere i vattnet, som är bytt så det fungerar bra nu igen! Riktigt häftig diffusor som än så länge fungerar perfekt. Jag har inte märkt något problem med att köra tuben och CO2-systemet med lite drygt 2 bar, som räcker för att driva den. Växterna verkar trivas och jag har en känsla av att man med mist (istället för att lösa upp CO2:n helt i vannet) får en jämnare halt CO2 och minskar risken för BBA.

2 kommentarer:

Wickberg sa...

Låter jobbigt med så många vattenbyten. Vad är det som du ser som fördelen med bottengödning tillsammans med toppgödning? Funderar lite över hur jag ska göra med mitt nästa akvarium någon gång i framtiden... Och hur går det med dammalgerna förresten?

Leonard sa...

Jo vattenbyten är lite kämpiga, om akvariumet är lite större också (jämfört med 24l ;) ).
Jag bara har en känsla av att växterna trivs med lite bottengödning, men framför allt gödning i flytande form. Om man har pengar över så kan man ju lägga det på bottengödning, men det är absolut inget krav och jag är inte ens säker på att det hjälper något alls... Däremot grus, så som ADA AquaSoil eller Eco-Complete (favourit!) hjälper faktiskt. Om jag jämför med mitt gamla 160l (med svart rådasand) så tycker jag att växterna växer bättre i båda mina nuvarande växtkar. Kanske beror på att jag har mer erfarenhet med gödning, men ändå...
Jag tror att ADA AquaSoil eller Eco-Complete hjälper, men bottengödning (som tex. Tropica Plantsubstrat) är lite onödigt. Det blir bara grumligt vatten när man drar upp växter med stora rotsystem eller planterar om.
Dammalgerna verkar försvinna efter skrapning av rutor och lite mer EasyCarbo! =) Gôtt!