3 juni 2007

Emers odling

Jag tog upp lite växter från 160l, iom att jag ändå skulle slänga en del.
Jag fördelade alla växter i 2 plastbrukar. Jag tog jord från skogen, eftersom att den inte är fullproppad med gödningsmedel, som planteringsjorden är. Jag tror det är bra för sticklingarna att inte få någon näring nu i början! som man gör med alla sticklingar av emersa växter (bl a Pelargon).
Sen la jag lite planteringsjord i en av brukarna och lite grovt grus, från parkeringen i den andra burken för att göra substratet grövre.
I burk nr. 1 är jordblandningen såhär: 75% ogödsald jord + 25% grovt grus + vatten lite under jordytan. Växterna i denna burken är Glossostigma elatinoides, Taxiphyllum alternas och Eleocharis vivipara. Jag tänkte att det var bra om mossan inte låg nere i geggan, så jag la den på blandad jord + mkt grus, så att den inte dränks. Alla andra växter är planterade i jorden.I burk nr. 2 är jordblandningen så här: 60% ogödslad jord, 40% gödslad jord + vatten lite över jordytan. Växterna här är Microsorum pteropus "Windellöw" och Limnophila sessiliflora. Båda växterna är planterade i jorden som vanligt.Över varje burk har jag plastfolie, om några dagar ska jag sticka några hål i plastfolien, så att det kommer in CO2 av sig självt.
Nu står båda burkarna i ett soligt söderfönster, men jag flyttar dom nog till ett västerfönster om någrga dagar. Tanken är nu att de ska bli uppvärmda så att växterna inte torkar ut. Hoppas det funka bättre än förra gången, i somras nu då =) Men då hade jag en massa Blå Korn i blandningen med endast gödslad jord.
Gödningen jag senare kommer använda får bli pinnar/stickor för gröna växter.

Inga kommentarer: