3 juni 2007

160l

Idag blev det ett 60l VB i 160l växtkaret.
Det har kommit en del alger: mest toffsalger och trådalger i Taxiphyllum mossan =( Jag har bestämmt mig för att göra om layouten, en sista gång innan jag lägger ner karet. Då kommer det bli en layout med höga växter i vänster hörn med lite stenar och nålgräs som bottentäckare över nästan alla andra delar av karet. Jag ska försöka använda de växter jag har och kanske köpa ett par nya arter, typ nån Echinodorus och Limnophila aromatica.
En hel del av mina nyinköpta växter har dött eller ser skitkassa ut, bl a Ludwigia acurata. Jag fattar inte varför den inte vill växa eller överleva, den ruttnar bara och blir svart =( Jag har sparat några toppar och satt i ett glas vatten med EasyCarbo i fönstret, får se om dom kan leva där i.
Nu är det dags att sälja en del växter igen! Jag har en del över av dessa arter: Limnophila sessiliflora, Najas guadalupensis, Micranthemum umbrosum, Ammania gracilis, Glossostigma elatinoides, Windellöw, Rotala rotundifolia, Cladophora aelgefolia, Hornsärv. Maila om ni är intresserade!
Dessutom är 1 Panaque maccus till salu för den som är intresserad! säljes inom 1 månad, annars lämnas den tillbaka till affär.
pH controllern funkar bra, men eftersom att jag har citronsyra i min NutriSI blandning, så sänker den pH rätt mycket och sabbar så att pH controllern inte funkar som den ska. Jag använder iof nästan aldrig NutriSI, men jag ville bara testa en gång nu under veckan och märkte hur mkt pH verkligen föll! ca -0.5 pH
Jag kommer inte köra med NutriSI i karet, utan bara micro+ och EasyLife ProFito!

Inga kommentarer: