4 maj 2008

Ny layout

Jag har gjort om i 24l växtkaret. Tagit ut grenarna och gjort en mycket luftigare layout. Jag har endast använt svarta stenar som jag hämtat från havet (tidigare använda i mitt förra 160l växtkar). Tanken är att hela förgrunden ska fyllas med en fyllig matta av Riccia fluitans, Glossostigma elatinoides och kanske lite nålgräs eller nån annna växt. Nu ser det jäkligt rörigt ut, men när det växt in sig lite kommer det bli mycket bättre! I bakgrunden ska jag ha Hemianthus micranthemiodes, Rotala sp. "Nanjenshan" och Rotala macrandra "Green". Jag vill ha ytan helt ren, inga växter ska få växa och lägga sig där. Jag har fortfarande kvar Ludwigian för att jag vill spara den till det nya växtkaret som kommer om ett par månader *suck*... Jag får se om jag orkar ha kvar den. Kanske dela med sig mera och köpa tillbaka den sedan istället =)Ett problem jag har är att jag inte riktigt vet hur jag ska fästa Riccian i botten. När Glosson skjutit ut nya skott, så växer dom väl ihop. Nu har jag bara tryck ned lite Riccia i gruset, men jag får nog komma på något bättre sätt att fästa den.
Jag ska sätta dit en svart bakgrund. Jag har inte bestämmt mig om jag ska ha en sån i plast som finns på baksidan av de blåa som man köper i zooaffären. Eller så kör jag som jag brukar, en kartongskiva med svart fleece över.
Några Guppy-yngel har färgat ut och "blivit" hanar. Jag har fortfarande inte så många att jag vill sälja några ;) Ni som har frågat får vänta lite till.
Ryggsäcksfiltret hade kört ihop helt och det luktade inte gott när jag rengjorde det efter att vattnet stått helt stilla i det i några dagar =S Nu strömmar det iaf på, så jag har tagit ur min lilla extra-pump. CO2:n från glasdiffusern snurrar runt i karet nu när det inte är lika mycket växter i layouten. Tyvärr har hela tuben läckt ut (igen) när jag flyttade diffusern till andra sidan av karet och meckade lite med slangarna.... Blir så trött på alla läckor i den!
Jag satte dit en ADA Joint Glass, men dom är ju i helt fel dimensioner tycker jag! Alldeles för tjocka. Mina slangar har ju innerdiameter 4mm och dessa hade ytterdiameter 7-8mm. Jobbigt att trä på slangarna utanpå dessa, men det gick. Jag tycker det var bättre att köra utan dom, men nu har min slang tagit slut, så jag får köpa ny innan jag kan ta bort den. Jag rekommenderar alltså inte ADA Joint Glass ;)

Inga kommentarer: