11 maj 2008

Växtkaret

Växterna vuxit in mer layouten. Jag tycker att man ser ganska stor skillnad mot förra fotot! Riccian växer och bubblar enormt. Glosson växer inte så långsamt heller. De andra växterna tuffar på i bra takt. Allting verkar fungera bra =)
Jag har slutat med EasyCarbo. Riccian blev som en grå sörja när jag doserade EasyCarbo, så jag tänker inte köra med den något mer. Får väl tänka om lite ifall det blir ett katastrofalt algangrepp ;)
Jag har satt in mer Potamogeton och även 2 sorters Crypto's, C. wendtii "Green" och C. crispatula var. Balansae. De verkar än så länge må bra efter flytten. Jag har fortfarande inte satt in någon bakgrund, men jag tänkte fixa en svart fleece-bakgrund under kommande veckan!
CO2-tuben tog slut i början av veckan. Karet fick gå i ett par dagar utan CO2, men verkade inte ta någon större skada av det. Det tog mig ett tag att komma på jag även har en full 6kg CO2 som bara står. Så nu använder jag denna. Dumt att jag inte tänkt på att jag kunnat använda denna tidigare ;) Jag skall ju egentligen ha den till mitt 144l växtkar, som jag ska starta om nån månad och inte använder ännu.
Gödning efter VB blev:
1.1 ppm Fe
20 ppm NO3
0.45 ppm PO4
25.4 ppm K
Jag gjorde en mätning NO3 som gav 40ppm, men jag undrar om det stämmer? Jag ser kvävebrist på mina växter. Röd-bruna toppar på Potamogeton perfoliatus + Rotala macrandra "Green" + Rotala sp. "Nanjenshan", illröd Ludwigia repens (Super Red). Mätningen gjorde jag iof strax innan omdesignen, så jag kanske har lite bättre värden nu.
Jag stör mig på att det ska vara så svårt att få tag i ett par kompaktlysrör med lite kallare temperatur. Gillar inte detta ljuset, det är alldeles för gult. Det är faktiskt ännu gulare än på fotot =S

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad använder du för lysrör? Behöver nog ett nytt, trots CO2 och gödning får jag inget bubbel, jag gissar på kasst ljus ^^ Har ju ett väldigt litet kar och lysröret är inte stort... 8W tror jag.

Leonard sa...

Du kan kolla rubriken "Swedish Forest" under Mina Akvarium i sidomenyn =) Då ser du exakt vad jag har till mina kar.
Jag använder 2st 11watt kompaktlysrör till detta karet. Det är sånna som sitter i IKEA GLOBAL, fast jag har köpt nya lysrör som är lite mindre gula än de man får med. Alltså 22watt över ett 24l kar, blir 0.9167 W/l. Det är ganska mycket, men iom att det är kompaktlysrör och inte så effektivt ljus (lågt PUR-värde) så behövs det för att driva detta karet ;)