13 januari 2008

Växtkaret

För en stund sedan gjorde jag ett VB i 24l karet, ungefär 50%.
Det har kommit en jäkla massa alger i karet, som stör mig mycket! Det känns däremot som att dom börjar försvinna nu igen (lika snabbt som dom kom). De alger jag har problem med är (tror jag): Cyano, Staghorn och lite utav toffsalger och grönalger (nästan trådisar).
Jag har rensat ut det mesta av algerna nu och försökt börja om lite på nytt utan alger. Har även planterat ner de nya växterna, som säkert blir snygga =) Allt verkade bubbla på okej när karet släcktes iaf =)
Funderar på en släckning av akvariumet under 1-2 dygn för att noggrannare rensa ut algerna. Bara växterna också klarar sig då!
Designen är inte helt super nu. Jag får se hur växterna ser ut när dom växer till sig.
Såg 2st Blonda Tiggerräkor med rom (för första gången i detta karet) och det var ju jättekul =) dom hade inte alls mycket, men bättre än inget.
Jag blir lite villrådig vad gäller gödning. Mer NO3 är ju bra för att få bort Cyano, men då blir de flesta av mina växter mindre röda och får små, tunna toppar, brister alltså. Eller om man också ska ha i mer KH2PO4 eftersom att de flesta växters nedre blad är kassa. Eller mer micro+ då jag ser några ljusa toppar. Men det känns som jag ska ligga ganska lågt och jämnt med allting.
Nu är det nåt som läcker i CO2 systemet... störande! Får leta reda på vart det är och skarva om slangen.
Gödning blev:
10ml KNO3 (ökad till dubbel dos)
5ml KH2PO4
0.5ml micro+
Rengjorde filtret, första gången sedan start.

Inga kommentarer: