15 januari 2008

Mossvägg

Här kommer en liten guide om hur du bygger din egen mossvägg! =) steg för steg. Används istället för bakgrund och dina djur kommer garanterat gilla den! 1. Galler Du behöver först köpa ett galler, eller nät. Jag använder ett metallgaller av syrafast stål, men myggnät i plast (nylon) fungerar också.Kolla med en byggvaru affär vad dom har, eller t.ex. Granngården.
Du behöver 2 delar, båda ska ha samma storlek (eller lite mindre) som din baksida av akvariumet. Klipp ut!
2. Mossa
Skaffa en mossa du gillar. Själv använder jag Taiwanmossa (Taxiphyllum alternans). Vanlig Javamossa fungerar jättebra också!Fördela mossan jämnt över nätet/gallret.
3. Bygge
Lägg nu på det andra nätet du köpt, ovanpå mossan.
Bind ihop de två näten (med mossan emellan) med hjälp av fiskelina (nylonlina) eller "stripes". Bind på så många olika platser över nätet, som du tycker är lagom. Mossan får inte ramla ut och helst inte röra sig alls när du tar i nätet.
4. Placering
Klipp små hål i näten, så att du kan sticka igenom knoppen av en sugkopp. Trä därefter på "klon" på knoppen, så att nätet sitter emellan sugkoppen och "klon".
Du behöver minst 5 sugkoppar för fästa mossväggen i ett 60l akvarium. Känn själv hur många du behöver till ditt akvarium. Nätet ska sitta emot bakrutan och inte fladdra omkring i vattnet.
Om du använder ett galler av metall, som jag valt att göra, kan du hoppa över delen med sugkopparna (4.) eftersom att gallret står stadigt mot bakgrunden ändå. Du behöver alltså inga sugkoppar om du använder ett galler av någon slags metall.
Fäst nu bakgrunden mot bakrutan!
5. Låt stå
Efter ett tag (några månader) växer mossan ut emellan maskorna i nätet och du har nu en mycket fin mossbakgrund! =D
Bilder på min egen kommer när den vuxit till sig!
Se även:

3 kommentarer:

Anonym sa...

hur tätt är det mellan hålen i det nätet?

Leonard sa...

ungefär 3mm skulle jag tro =)

Wickberg sa...

Kul grej, tror jag att jag ska prova!