20 januari 2008

Point Four Ultra-Fine Bubble Diffuser

Jag fick nyss hem mina Point Four Ultra-Fine Bubble Diffuser's från USA =D Dom ser riktigt grymma ut!!! Storleken jag köpte var MBD75. Det ska tydligen vara väldigt effektivt och det blir riktigt små och fina bubblor utav denna! Jag köpte mina 2 begagnat, så det blev mycket billigare än att köpa nya. Jag kollade runt lite innan och det finns ett företag som heter ArvoTec, som är återförsäljare i Finland och Sverige. De kan skicka till privatpersoner, fast det blir totalt sett lika dyrt som att köpa från AquaticEco i USA. Från ArvoTec kostar en MBD100 (storleken större än mina, som jag egentligen tänkt köpa) inkl. frakt omkring 130 Euro.
Dessa är alltså till för att lösa upp CO2 i akvarievattnet, som diffusrar. De kräver ett tryck på 25psi, och det var väl ungefär lika mycket som 2.7 bar, eller? =S Iaf rätt mycket, men förhoppningsvis klarar CO2 anläggningen det ändå!
Jag ska använda en till mitt nya 144l växtkar =) Hoppas bara den fungerar, känner på mig att det kommer bli något krångel... =S Får isf byta till någon annan sorts upplösning av koldioxiden.
Nackdelarna är ju att den kräver sånt högt tryck för att pressa ut koldioxiden och att den är såpass stor och klumpig att ha i akvariumet. Man lägger den ju bara på botten. Men det ska ändå bli riktigt kul att prova den och se om den är så bra som jag fått för mig =)

http://www.aquaticeco.com/index.cfm/fuseaction/product.detail/iid/9775

Inga kommentarer: