16 december 2007

24l

Inget VB denna vecka. Jag ska försöka att inte göra VB varje vecka, men ändå göda och rensa som vanligt.Växterna har tagit sig mer och algerna börjar konkurreras ut. Man märker verkligen skillnad med Eco-Compete gruset jämfört med vanlig sand/grus.
Jag har även gjort en blandning NutriSI, men den verkar inte fungera lika bra som micro+ (precis som förra gången jag bytte), så jag får väl gå tillbaka till micro+ igen =)
Gödde igår med:
8ml NutriSI
8ml KH2PO4
Jag häller i 3-5ml KNO3 mitt i veckan också, och får även hälla i mer mikro under veckan!
Innan jag grejat med karet nu i helgen, så mätte jag 0ppm NO2 och 10ppm NO3. Okej, men helst vill jag få ner NO3 till under 5ppm, då jag tror att karet kommer fungera som bäst!
Jag har ordnat om lite med pumphuvud, CO2 diffuser och CO2 testet. Jag har flyttat pumpen och testet till höger sida av akvariumet och diffusern till vänster sida. Där får diffusern mer skugga av de andra växterna, vilket gör att den (förhoppningsvis) inte får lika mkt alger på sig. Dessutom så flyter vattenströmmen åt samma håll, förut satt pumparna och motarbetade varandra (cirkulationspump & ryggsäcksfilter), men nu pumpar de åt samma håll =) vilket ger bättre strömm.
På tal om det, så rengjorde jag CO2 diffusern idag. I en ca 4% klorinlösning i max 3 timmar. Sedan bad i vatten ett halvt dygn och noggrann genomsköljning igen. Den blev ren o fin, igen ;)

Inga kommentarer: