24 december 2007

24l VB

Har gjort 50% VB i 24l växtkaret. Det växer på bättre nu, grejen är att hålla låga nitrathalter! och mycket mikro med micro+
Jag mätte NO3 innan VB och då låg det på 5ppm, vilket verkar vara övre gränsen för mej. pH låg på 7, iof hade CO2 precis startat efter natten, så den sjunker lite under dagen, kanske till 6.8 eller nåt sånt =)
Dosering efter VB:
0.3krm K2SO4 (torrt, enda ämnet jag göder torrt nu)
10ml KH2PO4
4ml KNO3
0.75ml micro+ (koncentrerad, som jag brukar göda) Jag tycker karet ser jäkligt fräscht ut! Det luktar fräscht om det, bättre än nåt växtkar jag haft tidigare faktiskt!Jag plockade bort Juncus:en ur karet eftersom att det inte alls passar bra här, men sina långa, smala blad som är rätt glesa. Den ligger just nu i en hink med vatten, så om nån vill köpa är det bara att höra av sej! Jag hade egentligen tänkt spara dom till det nya karet, men jag struntar nog i det...
Jag satte Nålgräs på höger sida om rötterna istället, det blir bättre! Jag letar efter Anubias coffefolia att sätta fast på kolstenarna i mitten, men det tar nog ett tag tills jag får tag på några.
Några Tigerräkor är riktigt mörkblå, men några är också helt ofärgade. Jag kommer inte sortera ut de "dåliga"/ofärgade, tycker dom är fina ändå =)
Jag stoppade över alla rosa Posthorn snäckor som jag har kvar (från 54l) för dom verkar trivas bättre i detta karet och så är dom rätt duktiga algätare.
GOD JUL!
*nu ska jag ut o tomta efter kalles jul på TV ;) *

Inga kommentarer: