18 september 2007

Mikromask

Idag kom en laddning mikromask på posten till mig =) Tackar Sussane för den!
Jag har under helgen åkt och köpt "Gyllen Must" (från märket Gyllenhammars, detta är en sorts Havrevälling) och torrjäst (för osötade degar). Jag har gjort en blanding som fått stå till sig lite och nu är min odling igång, eller ja den kommer väl igång snart (om några dagar...).
Jag avnänder nu en plastburk att ha odlingen i. Den är 6-7cm hög, diameter 10cm, rymmer ca 2-3dl, genomskinlig med lock. Jag tog en synål och stack små hål i locket så att det kommer inte luft, men jag behöver nog förstora dom lite eller iaf göra fler. Problemet är bara att jag inte vill ha in en massa flugor och andra insekter i mikromask-odlingen. Nåt slags nät kan man väl iof dra för, eller kanske tyg?
Egentligen är nog min burk för liten, men jag får uppgradera mig i burk-storlek senare!
Min substrat blandning ser ut så här:
~3msk Gyllen Must
~3msk vatten
~1krm TorrjästUngefär ;) Konsistensen ska iaf vara som filmjölk och lite tjockare. Man ska vara rätt sparsam med torrjästen. Mata ca 1ggr/vecka med den i små portioner. Det kan också vara bra om kulturen är lite svag eller man behöver sätta fart på dom lite extra vid något tillfälle.
Andra substrat som tydligen också ska funka är:
  • Havregryn (tror att dom fiberberikade är sämre)
  • Pulver Potatismos
  • Barnvälling
  • Ströbröd
  • Majsmjöl
  • Spriulina pulver (finns att köpa i hälsobutiker)
Sen blandar man ut huvud-substratet med vatten.
Till sist häller man på lite torrjäst och blandar om.
Sedan är det bara att lägga lite från en äldre mikromask kultur (kletet med mask innuti) i den nya blandningen =)
"Professionella" mikromask odlare ;) (hur man nu kan vara det) använder nån sorts flytande fiskvitaminer i sina odlingar, men det är nog för high-tech för mig ;)
Jag tycker Gyllen Must känns bra, men jag testar nog även Ströbröd senare.
Jag ska också prova tricket där man lägger en bit kaffefilter mitt på odlingen. Då får man större yta att skörda masken ifrån.
När kulturen kommer igång, kryper maskarna upp längs väggarna (därföt ska man helst ha lite högre burkar). Då skördar man dom genom att "raka" loss maskarna med fingret, sked, matkniv, etc Man kan också lägga en trä glasspinne mitt på odlingen och vänta till maskarna kryper upp på den (under natten hinner dom göra det). Då kan man ta upp den på morgonen och bara skölja av i akvariumet.
Så fort min odling kommer igång ska jag sätta ingång en kultur till, om den ena skulle dö. Räkorna kommer nog gilla detta, även Snäcklekarna =)

1 kommentar:

Leonard sa...

Idag körde jag igång en odling till i en större burk (för potatissallad).
Den lilla burken luktar lite skarpt nu (vinäger), så det kanske redan är dags att starta om den...
Kanske inte funkar bra att ha oldingarna i så små burkar. Den har stått hela tiden på rampen, så det är rätt varmt. Det är väl bra i början (första 1-2 dygnen), men sedan är det nog för mycket. Bättre att dom får stå inne i rummet någonstans.