7 juni 2013

Nedrivning

Nu så är gamla scapen utplockad ur akvariet och som vanligt har jag i lång förväg bestämmt mig för hur den nya layouten kommer att se ut.
Roligt att se att Bucephalandran var på väg att blomma, men synd att jag aldrig fick se den göra det i min gamla aquascape.
I den nya designen kommer jag inte använda någon hardscape. Det är ofta där jag brister i min design, så nu blir det en variant med enbart växter, som jag planerar att vara färdig med i slutet av sommaren.
Här är en kladdig skiss över den nya layouten:
Idag har jag varit iväg till en butik i stan som heter Godhems Zoo. Det som är riktigt roligt med just denna butik är att dom börjat ta in ADAs produkter och säger man till i förväg så kan de beställa allting från ADAs sortiment. Samma sak med växter från Tropica, det är bara att säga till i förväg så ordnar dom det. Det är riktigt bra tycker jag!
Jag fick tag i ADA ECA, som är ett mikronäringsmedel, som jag tror kan vara bra att ha nu när jag ska ha en del röda växter i akvariet. Jag hade också tänkt köpa ADA Phyton Git, men den fanns inte hemma just nu.
 Nu när jag ändå skulle tömma hela akvariet passade jag på att byta bottensubstrat, så nu blir det till att testa Ebi Golds Waterplant Soil. Jag beställde en påse av den vanliga och en av powder-sorten. Det borde räcka för att skapa en del lutning i mitt kar.
Jag gjorde beställningen från den fina webbutiken Ebi Shop, där jag passade på att köpa ett räkfoder som jag vet är bra, nämligen Mosura Speciality CRS Food.
Anledningen till att jag valde att prova den här soilen var dels på grund av priset, men också att den inte innehåller någon tillsatt ammonium, så som ADAs Aquasoil, vilket gör att man måste vänta 3 veckor innan djur och växter kan tillsättas för att laka ur ammonium ur soilen med hjälp av täta vattenbyten. Det fungerar inte riktigt just nu i och med att jag har mina körsbärsräkor i en hink med ytterfiltret inkopplat, så jag vill få tillbaka dom i karet så snabbt som möjligt.
Sedan finns ju Oliver Knotts soil, men den ser så onatutlig ut tycker jag, alla korn är helt runda och lika stora, lite trist.
Akadama är ju också ett alternativ, men den är inte av samma kvalitet som de andra soilerna. Den smular sönder mycket lättare och det gillar jag inte. Dessutom är den nästan helt fri från näring, och då tror jag mer på de andra sorterna.
Eco-Complete är ett annat alternativ som jag tycker är riktigt bra, men det har jag redan provat, så det fick bli Waterplant soilen denna gång.

Växterna har jag samlat ihop från Wasserpflanzenfreunde, folk på PlantSwap och Godhems Zoo. Jag har inte fått alla leveranser än, men imorgon ska jag nog starta akvariet ändå tror jag. Uppdatering kommer!

Inga kommentarer: